Waarde, schoonheid en kwaliteit

Als de waarde van een bedrijf niet langer alleen door de inkomsten of de activa wordt bepaald, maar steeds meer door innovatie, merken, mensen en ideeën, dan wordt het helemaal tijd dat we aandacht gaan geven aan onszelf. Uiterlijk verkoopt.

We moeten ons omgeven met waarde, schoonheid en kwaliteit. Met dingen die ons ‘zijn’ weergeven en die schoonheid en kwaliteit uitdrukken en daardoor waarde uitstralen en vanzelfsprekend creëren. Mensen die zich met waarde omgeven, acteren ook zo! Ga maar na: in uw smoking of cocktailjurk met decolleté en fraai (geschonken) halssieraad in het Krasnapolsky vertoont u ander gedrag dan in uw business-casualkleding op de tennisbaan.

SUBJECTIEF
Kwaliteit is een subjectief begrip maar staat altijd in relatie tot de prijs waarbij een hogere prijs vaak wel een indicatie is voor een betere kwaliteit. Echter, zonder kennis van het product is kwaliteit niet te beoordelen. En aan kennis ontbreekt het maar al te vaak. Als we kijken naar de verpakking van onszelf, naar onze kleding, tas, pen en make-up, dan zijn er te weinig mensen die zich verdiepen in de gebruikte materialen, maakwijze en schoonheid. Het is de kwaliteit waar we ons mee omgeven die vaak maatgevend is voor de kwaliteit van onze prestaties.

Schoonheid is geen subjectief begrip omdat het te kwantifi ceren is. De mens vindt iets mooi als er sprake is van de juiste proportie, vorm, symmetrie, samenhang en dit alles in overeenstemming met het doel. Less is more is vooral voor de Engelsen een gevleugelde uitspraak die echter nog steeds opgeld doet. Neem bijvoorbeeld de stof voor een pak.

Menigeen vaart blind op de ‘super 120’-aanduiding (het aantal kilometers draad uit een kilo wol) van een stof, terwijl dit in veel gevallen een pak oplevert met relatief veel glans dat betrekkelijk kwetsbaar is en dus geen recht hoeft te doen aan het doel. Voor een reis- of werkpak kun je wellicht beter voor een iets zwaardere stof kiezen die iets minder opvalt. Stoffen van een hogere kwaliteit hebben vaak een hogere dichtheid van draden op de vierkante centimeter en blijven daardoor langer mooi. Engelse wevers kunnen dit als geen ander.

GETWIJND
Hoogwaardige pakken zijn beter afgewerkt met een losser binnenwerk (zonder al te veel plakwerk), geen plastic maar hoornen knopen die met een kruissteek  lijn bevestigd, katoenen stevige binnenzakken, ademende voering en fi jn stikwerk met tweevoudige, getwijnde draden. Het pak voelt direct op de hanger al soepel aan, is subtiel geperst met rollende revers en kent geen trekkende naden. Bovendien ziet het pak er bij de eerste blik al goed uit.
 
Als u verschillende kwaliteiten pakken aantrekt, zult u het verschil ook direct
merken. Mits de pasvorm juist is – niemand heeft de perfecte confectiemaat, omdat deze niet bestaat – is een pak bijna onvoelbaar en kleedt het goed af.
In tegenstelling tot circa vijf jaar geleden worden pakken tegenwoordig veelal te klein verkocht, om nog enigszins op een maatpak te lijken. Een te klein pak beperkt echter uw bewegingsvrijheid en zorgt voor onnodige plooien.

Vaak zijn deze pakken alleen geschikt voor een staande receptie. Een te klein Italiaans pak is bovendien te kort voor de Nederlander. Een gemiddelde Italiaan is zes centimeter korter dan de Nederlander, wat maar al te vaak leidt tot hoogwater en korte mouwen en jasjes. Het juiste pak is het startpunt om uw werkzaamheden nog meer waarde te geven. Als innovatie, mensen en ideeën de waarde van een bedrijf een push geven, dan is het duidelijk dat uiterlijk verkoopt. En kwaliteit inspireert kwaliteit.

ROEL WOLBRINK is etiquettedeskundige en eigenaar van New Tailor, maatpakken en maathemden. New Tailor kleedt de CIO of the Year 2007.