Vier tips voor effectieve verbetering

Als het op verandering aankomt, werken veel beetjes veel beter dan een beetje veel ineens.

Individuele verbetering in het bedrijfsleven kan veel efficiënter. De meeste bedrijven besteden er veel geld aan, de meeste werknemers veel tijd. Maar hoeveel dat allemaal oplevert is doorgaans onduidelijk. En daar wringt de schoen, volgens Laszlo Bock in de Harvard Business Review. Want wat heeft men nu eigenlijk geleerd en welk gedrag is veranderd? Bock weet waar hij het over heeft: hij is CEO van Humu en zat van 2006 tot 2016 in het managementteam van Google.

"Wat de meeste bedrijven niet doorhebben is dat het bij scholing op het werk niet gaat om hoeveel tijd je erin stopt, maar of je de juiste informatie bij de juiste mensen weet te krijgen, op het juiste moment," legt hij uit. Met andere woorden: "Je leert het beste als je minder leert."
 

Duwtjes

Zijn tijd bij Google heeft hem geleerd, dat positieve duwtjes in de rug veel meer effect hebben dan tijdrovende cursussen om werknemers zichzelf te laten verbeteren. Deze 'nudge theory' stelt organisaties in staat om voorzichtig, op tijd en relatief eenvoudig hun intentie om te zetten in actie, zonder de normale gang van zaken te onderbreken. Bock heeft vier belangrijk tips om goed te duwen:
 

1- Hapklaar

Door grotere doelen op te splitsen in minimijlpalen, wordt het makkelijker om de expertise te ontwikkelen om elk van die subdoelen te bereiken. Dat geldt ook voor trainingen: splits die op in kleinere delen en motiveer de cursisten om die buiten de cursus om continu te oefenen.
Als een manager bijvoorbeeld beter wil communiceren met diens team, dan stelt Bock voor om elk één-op-één gesprek te beginnen met deze drie korte vragen: "Wat gaat er goed?", "Met welke uitdagingen heb je te maken?" en "Hoe kan ik je helpen?" Daardoor verbetert de kwaliteit van de gesprekken, en die positieve versterking zal ze motiveren om zelf vaker met teamleden te communiceren.

2- Terugkoppeling

De meeste mensen willen beter worden. Maak daar gebruik van door een omgeving te scheppen waarin teamleider en teamlid zich comfortabel genoeg voelen om regelmatig terugkoppeling aan elkaar te geven: zowel positief als constructief. Stel in teammeetings vragen als: "Noem een ding dat we beter kunnen doen," en "Wat vind je van de projectvoortgang?"
 

3- Herinner

Met alle andere zaken die we al moeten doen, is het een hele klus om lange termijndoelen voor persoonlijke en expertise-ontwikkeling in het oog te houden. Een e-mailtje of even persoonlijk polshoogte gaan nemen kan dan al genoeg zijn om iemand op koers te houden. Bock geeft een voorbeeld uit zijn Google tijd: nieuwe collega's werden regelmatig herinnerd aan wat andere collega's deden om succesvol te zijn. Twee voorbeelden: "Vraag, vraag veel!" en "Vraag zelf om terugkoppeling, wacht er niet op."
Managers op hun beurt kunnen met hun teamleden leerdoelen afspreken en regelmatig vragen naar de voortgang. Die momenten zijn dan weer geschikt voor positieve terugkoppeling en de drie eerder genoemde korte vragen.
 

4- Evalueer

Organisaties die regelmatig het effect meten van hun verbeteringsprogramma's hebben over het algemeen effectievere programma's. Wellicht een open deur, maar Bock benadrukt dat als je wil blijven investeren in individuele verbetering, je wel eerst moet weten hoe je het succes gaat meten. Controleer dus regelmatig of er een effect zichtbaar is in zaken als productiviteit, retentie en werktevredenheid. Als er geen verbetering te zien is, schrap dan dat programma. Ga daarmee door, tot je iets hebt dat werkt.

Deze tips lijken simpel, maar, zegt Bock: "ze zijn de sleutel tot het succes van je team."

Lees ook: Van 100 KPI's naar 3

(bron: HBR)