Verlies Sanoma door afschrijving op SBS-deal

Mediaconcern Sanoma is in het eerste kwartaal in de rode cijfers gedoken door de verkoop van de Nederlandse SBS-televisiezenders aan Talpa.

Daardoor moest het moederbedrijf van onder meer de Nederlandse tijdschriften Libelle en Donald Duck en nieuwssite nu.nl een flinke afschrijving in de boeken zetten.

Sanoma kwam onder de streep uiteindelijk 423 miljoen euro tekort. In dezelfde periode vorig jaar speelde het concern quitte. Afgezien van de boekhoudkundige ingreep ging het operationeel wel beter met het bedrijf. Sanoma deed vooral goede zaken in thuismarkt Finland, waar al een tijd sterk op de kosten wordt gelet. Ook in Nederland en België trok de winstgevendheid aan.

De advertentie-inkomsten stonden nog steeds onder druk. Dat kwam volgens het concern onder meer doordat Pasen dit jaar niet in het eerste kwartaal viel, waardoor de paasreclame's vooruit zijn geschoven naar het tweede kwartaal. De Belgische markt blijft daarbij ook wat achter op het gebied van advertenties, zo wist het bedrijf. 

Ook ging het bij onze zuiderburen minder met de verkopen van losse nummers. Bij de SBS-zenders had Sanoma verder wat last van tegenvallende kijkcijfers. De totale omzet van het concern zakte met 2,6 procent tot 343,8 miljoen euro.

Eerder deze maand werd bekend dat Talpa in de loop van dit jaar volledig eigenaar wordt van SBS6, Veronica, Net5 en SBS9. Daarvoor betaalt het investeringsfonds van John de Mol 237 miljoen euro. Sanoma krijgt daarnaast alle aandelen in Veronica Uitgeverij in handen. Talpa en Sanoma kochten SBS in 2011 nog voor ruim 1 miljard euro. Talpa verwierf toen een minderheidsbelang van 33 procent, Sanoma kreeg de rest.

(ANP)

Gerelateerde artikelen