Dit jaar brengt voor de zakelijke dienstverlening nog niet het gehoopte herstel. Het uitblijven van groei bij afnemers, krimpende bedrijfsinvesteringen en verdergaande overheidsbezuinigingen zorgen voor een verdere terugval van het aantal opdrachten.


Als antwoord hierop wordt vooral gekeken naar kostenbesparingen. Daarbij helpt procesinnovatie, maar dat is maar een deel van het antwoord. Het is zaak nieuwe diensten te ontwikkelen, zodat de concurrentie kan worden afgetroefd en de omzet een prikkel krijgt. Dit blijkt uit het vandaag verschenen kwartaalbericht Zakelijke dienstverlening van ING Economisch Bureau.

Omzetten verder onder druk
Na stagnatie in 2011, is het afgelopen jaar de afzet in de zakelijke dienstenverlening verder gedaald. Met name de kennisintensieve zakelijke dienstverleners zoals accountantskantoren en ingenieursbedrijven kampen al langere tijd met teruglopende omzetten. Ook in 2013 krijgen accountants, architecten, software en services bedrijven en de flexbranche naar verwachting nog met dalende omzetten te maken. De juridische dienstverlening vormt een uitzondering binnen de zakelijke dienstverlening. Juridische dienstverleners kunnen dit jaar opnieuw een lichte omzetgroei noteren. Die stijging zit vooral bij kleinere advocatenkantoren en nieuwe juridische dienstverleners. Notariskantoren hebben het nog altijd zeer moeilijk.

Innoveren om klanten meer te bieden
Steeds meer branches in de zakelijke dienstverlening worstelen met het feit dat een deel van hun diensten een basisdienst dreigt te worden. Daarom is innovatie in dienstverlening en processen van groot belang om kosten te reduceren en voldoende toegevoegde waarde te blijven creëren voor klanten. In de afgelopen jaren is de productiviteitgroei gestagneerd en het aandeel van de zakelijke diensten in de economie gedaald, vooral in de kennisintensieve dienstverlening. Het is dus ondanks de lastige tijden zaak te (blijven) vernieuwen. Het bundelen van ideeën, kennis en middelen met die van klanten en partners (open innovatie) leidt tot het ontwikkelen van nieuwe diensten. Hiermee kan de concurrentie afgetroefd worden, zodat de omzet een prikkel krijgt. “Om tot innovatieve oplossingen voor hun klanten te komen, zullen ondernemers risico moeten nemen, hoe lastig dat nu ook is”, aldus Sasja van As-Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van de ING.

Bron: ING Economisch Bureau