Verbod voor gepersonaliseerde online advertenties

Toezichthouders in verzet tegen spionage en dossiers over onze interesses.

Gepersonaliseerde online-advertenties moeten verboden worden. Ook als gebruikers toestemming geven voor bijvoorbeeld het gebruik van volgcookies.

Dat vinden de privacytoezichthouders van Nederland en de andere EU-landen. Ze dringen aan op het aanscherpen van nieuwe regelgeving voor internetbedrijven die op stapel staat.

Mensen online volgen zonder hun toestemming mag al niet. Maar dat is de Autoriteit Persoonsgegevens en haar collega-waakhonden niet genoeg. Bedrijven “verdienen goudgeld door ons op internet te bespioneren, dossiers over onze interesses aan te leggen en daarmee advertentieruimte te verkopen aan andere bedrijven”, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen.

“En dat alles om ons beter te kunnen manipuleren, zodat wij hun producten kopen. Dat zou je pervers kunnen noemen.”

Kinderen moeten nog extra beschermd worden, vinden de toezichthouders. Van hen mogen ook geen profielen worden gemaakt, bepleiten ze.

De EU-landen en het Europees Parlement onderhandelen de komende maanden over belangrijke nieuwe regels voor internetbedrijven. De privacywaakhonden vinden dat de voorstellen van de Europese Commissie die op tafel liggen nog niet streng genoeg zijn.

(ANP)