(Financieel) bestuurders en riskmanagers hebben onvoldoende toegang tot up-to-date informatie om de juiste beslissingen te nemen als gevolg van schommelingen op de beurs. Dat bleek afgelopen maand uit internationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Lepus uitvoerde in opdracht van business intelligence (BI-)specialist QlikTech. Slechts vijf procent van de wereldwijd ondervraagde executives beschikt over actuele riskmanagementinformatie om direct op veranderingen in te kunnen spelen.


Een verontrustend resultaat zou je kunnen stellen. Het is voor riskmanagers in de financiële sector cruciaal om toegang te hebben tot up-to-date en accurate informatie. Een ad hoc beslissing kan immers grote financiële gevolgen hebben.
Uit het onderzoek kwam bovendien naar voren dat 38 procent van de financials bij beursgenoteerde instellingen meer dan vier uur nodig heeft om actuele informatie te krijgen na het sluiten van de beurs, terwijl 60 procent aangeeft dat informatie ouder dan vier uur in principe achterhaald is.

Financiele professionals moeten flexibel en snel de beschikking hebben over managementinformatie die nodig is om ad hoc beslissingen te kunnen nemen op het moment dat de markt verschuift. Marktinformatie moet gecombineerd kunnen worden met interne data, om zo tot de beste beslissing te komen. Financiële organisaties die informatie van dergelijke kwaliteit aan hun riskmanagers kunnen leveren, nemen een grote voorsprong op de concurrentie. Maar hoe doe je dat?

Hoe kunnen bedrijven toch toegang krijgen tot actuele riskmanagement data? Bas van der Horst van QlikTech geeft vijf tips:


1. Zorg dat de juiste data bij de juiste gebruiker komt
Het is de kunst om er als bedrijf voor te zorgen dat niet alleen de directie of de IT-afdeling toegang heeft tot data en managementinformatie, maar dat de mensen op de werkvloer die dagelijks werken met die data die toegang hebben. Traditionele BI kent een top-down aanpak waarbij alle toegang tot informatie is gecentraliseerd, maar daardoor is de adoptiegraad van BI in de organisatie erg laag. Het doel van analyses en voorspellingen ten behoeve van de business wordt hiermee voorbij gestreefd.

De Mandemakers Groep
Keuken-, meubel en sanitairbedrijf De Mandemakers Groep (DMG) heeft sinds 1994 een snelle groei gerealiseerd. Om de informatie uit alle ICT-systemen inzichtelijk te maken, beschikte de organisatie, van finance tot sales, over ruim 1.600 verschillende spreadsheets met rapportages. Hierdoor was het vaak onduidelijk wat de selectiecriteria waren en ontstonden er interpretatieverschillen. Door slimmere en snellere toegang te creëren tot informatie, die ook echt relevant is voor de specifieke gebruikers, wist DMG het aantal rapportages met 75 procent te verminderen.


2. Zorg voor mogelijkheden om eenvoudig zelf analyses te maken, zonder tussenkomst van IT
Slechts 36 procent van de respondenten gaf aan in staat te zijn om op portfolioniveau tijdig de juiste risicoanalyses te kunnen opleveren. Het probleem van riskmanagers in de financiële industrie is dat zij te afhankelijk zijn van IT om hun vragen beantwoord te krijgen. Ze zijn afhankelijk van vooraf gedefinieerde vraagpaden. Wanneer ze echter van dit vraagpad willen afwijken, is tussenkomst van IT noodzakelijk om een nieuw pad te definiëren, een opdracht die soms weken of wel maanden in beslag kan nemen.
______________________________________________________________________________

Houd de spirit in de organisatie met De Balanced Scorecard
Hoe zorgt u ervoor dat uw collega's meewerken aan noodzakelijke aanpassingen? Hoe biedt u perspectief en de goede balans tussen korte termijn acties en lange termijn strategie? De training Balanced Scorecard biedt u dé oplossing. Meld direct aan.
______________________________________________________________________________

Als gevolg vallen financials daarom vaak terug op spreadsheets in Excel; die zijn immers makkelijk toegankelijk en ad hoc aan te passen. Het onderzoek van Lepus liet zien dat veel beslissingen in de financiële sector genomen worden op basis van verouderde informatie. Oorzaak blijkt uit het feit dat een groot aantal riskmanagers (42 procent) nog steeds met statische spreadsheets, waardoor zij de informatie niet dieper kunnen analyseren voor gedetailleerd inzicht. Bovendien zegt 31 procent van de riskmanagers afhankelijk te zijn van informatie die slechts een keer per maand geüpdatet wordt.

Nadeel van statische spreadsheets is dat deze niet specifiek ontworpen zijn om de integratie en analyse van data te vereenvoudigen, of om interactie en samenwerking te bevorderen. Daarnaast is versiebeheer een veelvoorkomend probleem. Zakelijke gebruikers hebben behoefte aan een eenvoudige en krachtige manier om snel door data te navigeren en bedrijfskritieke beslissingen te nemen.

Crédit Agricole CIB
Riskmanagement is een complex werkgebied waar de monitoring van veel verschillende indicatoren en limieten de kern van de werkzaamheden vormt. Voor CréditAgricole CIB, de corporate en investment banking divisie van de CréditAgricole financial services group in Frankrijk, bleek monitoren alleen niet voldoende om een goede inschatting van de risico’s te kunnen maken. Om tijd vrij te maken voor daadwerkelijke analyse werd besloten de data van de verschillende risk teams binnen CréditAgricole CIB te consolideren. De verscheidenheid aan spreadsheets en gebruikte formats uit backoffice- en frontoffice systemen, maakte deze klus niet eenvoudig. Door het samenvoegen van alle data in één systeem realiseerde CréditAgricole CIB de mogelijkheid tot self-service analyse voor alle risk teams, waarbij zij bovendien zelfstandig inzicht kregen in trends over langere perioden.


3. Zorg voor mobiele toegang, zodat je altijd en overal bij je data kan
Dankzij het succes van de iPad en smartphones is mobiel werken steeds meer doorgedrongen bij organisaties. Ook in de financiële industrie. IDC verwacht dat 37 procent van de wereldwijde ‘workforce’ in 2015 mobiel is en Forrester voorziet dat rapporten en laptops steeds vaker vervangen worden door mobiele equivalenten en dat e-mail wordt verplaatst naar de cloud.

Uit ander onderzoek blijkt dat meer dan 90 procent van kantoormedewerkers gelooft dat mobiele technologie niet alleen nuttig is, maar juist cruciaal voor hun business. Werknemers zitten minder vaak bij elkaar, maar moeten toch – al dan niet gezamenlijk – beslissingen nemen. Traditionele BI-oplossingen die de overstap naar mobiel hebben gemaakt, bieden onvoldoende analysemogelijkheden om toch, on the go, de juiste beslissingen op basis van actuele informatie te nemen.


####


Voor De Hypotheekshop was het sturen op actuele informatie een van de belangrijkste redenen om zich in Business Intelligence te verdiepen. De ontwikkelingen in de markt maakten dat de organisatie haar beslissingen niet slechts wilde nemen op onderbuikgevoel. Voor iedere vestiging zijn zes KPI’s gedefinieerd die eenvoudig te benaderen zijn via online apps: marktaandeel, aantal bezoekers, kwaliteit van advies, conversie, inkomsten en rendement. Hiermee krijgen franchisenemers het benodigde inzicht om de resultaten van hun vestiging te verbeteren en hun klanten een transparantie werkwijze te bieden.

Om ook alles uit de actuele managementinformatie te kunnen halen, werd deze 24/7 real-time en mobiel toegankelijk gemaakt via de iPad. Medewerkers van de individuele vestigingen hebben nu zelf de mogelijkheid om in de informatie te duiken, er hun conclusies uit te trekken en hun inzichten op een eenvoudige, aantrekkelijke manier op de iPad met elkaar te delen, op welke locatie dan ook.


4. Zorg voor toegang tot big data, zodat je echt bij alle data kan
Van Wallmart tot Shell, de wereld produceert data alsof ons leven ervan afhangt. Een noodzakelijk kwaad zou je kunnen zeggen, want die big data levert een stroom aan feiten op waarmee – dag in dag  uit – heel veel beslissingen genomen kunnen worden, gebaseerd op feiten in plaats van de onderbuik. Toch hoeven die enorme hoeveelheden data niet continu tot onze beschikking te staan. Financieel professionals willen echter wel de mogelijkheid hebben om zo nu en dan eens in te zoomen op een bepaald aspect van die berg aan data.
______________________________________________________________________________

Houd de spirit in de organisatie met De Balanced Scorecard
Hoe zorgt u ervoor dat uw collega's meewerken aan noodzakelijke aanpassingen? Hoe biedt u perspectief en de goede balans tussen korte termijn acties en lange termijn strategie? De training Balanced Scorecard biedt u dé oplossing. Meld direct aan.
______________________________________________________________________________

Denk bijvoorbeeld aan een riskmanager die de mogelijkheid moet hebben om handelsdata op transactieniveau in te kunnen zien, om van één specifieke counterparty vast te stellen aan welke risico’s het bedrijf wordt blootgesteld. Uitdaging is dus om maximale waarde te halen uit die enorme hoeveelheden data, zonder enorme investeringen te doen in kostbare big data oplossingen.


5. Zorg voor data-gedreven besluitvorming
Voordat je aan de slag kunt gaan met bovenstaande ontbreekt er in veel grote organisaties echter nog een ander cruciale factor. Veel financials worstelen met het probleem dat ze weten dat data er wel is, maar dat deze niet tijdig of nauwkeurig door afdelingen of vestigingen wordt aangeleverd. Het besef dat data waardevol is en iets kan opleveren dat de organisatie een stap verder brengt, is iets dat bij veel organisaties nog ontbreekt.

De sleutel tot data-gedreven bedrijfsvoering zijn mensen die op dezelfde manier gebruik maken van analyses en getallen als van bijvoorbeeld een koffiezetapparaat. Data wordt daarmee een intrinsiek onderdeel van het leven op de werkvloer. De vraag zou daarom ook niet moeten zijn ‘hoeveel data kan ik fysiek analyseren?’, maar veel beter is het om na te denken over ‘hoe kan ik data inzetten om betere beslissingen te nemen?’. Wanneer die mindset in de gehele organisatie is doorgedrongen, zullen financials minder moeite hebben om over actuele data te beschikken.

--------------------------------
Over de auteur

Bas van der Horst ([email protected]) is Country Manager Benelux bij QlikTech.

Bas van der Horst (1972) maakt sinds 2007 deel uit van de QlikTech-organisatie en hij heeft zich daar ontwikkeld van Partner Manager en Alliance Director Benelux, Oost-Europa, Rusland, Turkije en Israël tot zijn huidige functie van Country Manager Benelux. Zijn kennis en expertise liggen op het gebied van Business Intelligence en meer specifiek op de laatste drie belangrijke trends in dat vakgebied: Business Discovery, Mobile BI en Social BI. Daarop aansluitend is Bas ook goed op de hoogte van meer generieke marktontwikkelingen als de consumerization van IT, mobiliteit en de big data. Bas is gedurende zijn carrière altijd actief geweest binnen de ICT-sector. Voordat hij in dienst trad bij QlikTech werkte hij als senior product manager bij ADP Nederland, was hij directeur-eigenaar van verschillende e-business ondernemingen en werkte hij voor IBM Global Services