VCMB: Maak goede afspraken met incassopartner

Met een goede selectie van de incassopartner en het maken van duidelijke afspraken is veel te winnen. Dat stelt het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB) naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf deze week dat bij het omvallen van incassokantoren hun opdrachtgevers soms de dupe zijn.

De invoering van de Wet Incassokosten (WIK), het verhogen van de griffierechten, de eisen van de markt (steeds meer op basis van no cure – no pay afspraken werken) in combinatie met de economische omstandigheden zorgen ervoor dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Net als vrijwel iedere bedrijfstak merken ook incassobureaus, incasso advocaten en gerechtsdeurwaarders de gevolgen van de economische crisis. De professionele credit managementbedrijven die vooruitdenken, hun zaken op orde hebben en transparant zijn, hebben de langste adem.

“Deze ontwikkelingen maken het belang van een goede selectie van een incassopartner nog belangrijker,” stelt Mannnes Westhuis, voorzitter van het VCMB. “Verdiep je in je credit managementpartner en check goed met wie je zaken doet. Vraag om referenties.”
__________________________________________________________________________________
Zet uw afdeling Credit Management in 1 dag strategisch op de kaart

Tijdens het seminar Credit Manager in één dag geeft Credit Management expert Raimond Honig inzicht in de strategie van befaamde managementdenkers. Ontdek in één dag hoe u als Credit Manager sneller en effectiever kunt anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat. Meer informatie en inschrijven.

__________________________________________________________________________________

Duidelijke afspraken over betaling en transparantie
Ook met het maken van goede en duidelijke afspraken is veel te winnen. Drie belangrijke voorbeelden daarvan, zijn:

1) Spreek af dat de ontvangsten wekelijks worden overgemaakt.
2) Kijk of er een veilige derdenrekeningen is waarop de ontvangsten worden bewaard. Bekijk ook goed hoe en door wie dat wordt gecontroleerd.
3) Eis een transparant incassoproces en regelmatige voortgangsrapportages.

“Een goed functionerend incassoproces is een gedeelde verantwoordelijkheid,” zegt Westhuis. “Het maken van afgewogen keuzes en goede afspraken is daarin een belangrijke stap.”

Bron: VCMB (Verbond van Credit Management Bedrijven)