Het stadsfietsenmerk haalt binnen 14 dagen het maximale crowdfunding bedrag van 2,5 miljoen euro op. Nooit eerder is zoveel financiering opgehaald in een equity crowdfundingcampagne op een Nederlands platform.

Het Nederlandse stadsfietsenmerk VanMoof heeft ruim voor de einddatum van de crowdfundingcampagne het maximale bedrag van 2,5 miljoen euro binnen gehaald. Eerder haalde het bedrijf al binnen 48 uur het streefbedrag van 1 miljoen euro op. De campagne startte op 10 oktober via het duurzame crowdfundplatform OnePlanetCrowd. In totaal hebben meer dan 1,000 fans in VanMoof geïnvesteerd.

De campagne volgde kort op de eerste externe investering van 4 miljoen euro in VanMoof door durfinvesteerder Slingshot. In totaal heeft VanMoof daarmee 6.5 miljoen euro opgehaald om de internationale ambities van het stadsfietsenmerk te realiseren.
 
In 2009 stichtte de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier VanMoof met een missie om te heronderzoeken hoe een fiets in de stad van morgen zou moeten werken. Door de fiets van onnodige onderdelen te ontdoen, essentiële punten te verbeteren en slimme technologie te integreren zet VanMoof de industrie op zijn kop. VanMoof heeft ‘Flagship Stores’ in Amsterdam, Berlijn, Brooklyn, Taipei en Tokio en verkoopt online in de EU, de VS en Japan.

VanMoof oprichter Taco Carlier over de financiering: “Het resultaat van de crowdfundingcampagne heeft al onze verwachtingen overtroffen. Door het vertrouwen van Slingshot en alle fans die geïnvesteerd hebben, kunnen we de volgende stap naar internationale groei waarmaken. We zullen de productie van fietsen verhogen, investeren in onderzoek en technologie en ook wereldwijd nieuwe Flagship Stores openen.”