Van skateboard naar sportwagen met slimme data

Van skateboard naar sportwagen met slimme data
Hoe is beter databeheer de sleutel naar dynamische groei van de business?

Dashboardingspecialist Board laat de klanten aan het woord. 

Het kleinste graafmachientje van Komatsu rijdt zo door de voordeur naar binnen, de grootste graafmachine is een monster van 771 ton. Het is duidelijk dat de op een na grootste fabrikant van dergelijke machines een immens spectrum van honderden apparaten in alle soorten en maten heeft, met klanten over de hele wereld en fabrieken over heel Europa. Hoe krijg je zo’n immens complexe operatie een beetje overzichtelijk gemanaged?


Marc Cuypers

Marc Cuypers van Komatsu is helder. Het antwoord is natuurlijk data, data en nog eens data. En, misschien nog wel belangrijker, intelligente en krachtige software om die data overzichtelijk te houden. De software van Board helpt hierbij – al was het alleen maar om alle verschillen tussen komma’s en punten in financiële notering op te lossen. Bovendien knoopt Board de cijfers van het hoofdkantoor en de salesafdeling aan die van de producenten in de fabrieken.

Het verhaal van Komatsu past in een bredere trend. Uit onderzoek van Board blijkt dat de rol van de financiële afdeling verandert. In plaats van rapporteren achteraf wordt de rol van de CFO en het financiële team steeds meer geïntegreerd in de dagelijkse business, omdat er steeds meer op data gestuurd wordt en die data logischerwijs door de financiële afdeling vloeit. Daar zit immers de kennis en de kunde om uit de databergen heldere cijfermatige overzichten te destilleren.

De rode draad die door het proces loopt is het linken van finance en business; kortom, wat zeggen de cijfers van vandaag over de business van morgen? Zo verandert de rol van de afdeling finance in die van een afdeling die vooral achteruit kijkt in de vorm van rapportages en jaarverslagen in eentje die leidend is in de planning van de onderneming. Slimme dataverzamel- en visualisatiesoftware als die van Board is daarbij onmisbaar.


Sam van Roosbroeck

De tweede cliënt case was radicaal anders dan de eerste. Kledingretailer JBC is een oersterk Vlaams familiebedrijf dat zich ondanks de concurrentie van enorme reuzen als de Zara en H&M fier staande houdt in de winkelstraten. CFO Sam van Roosbroeck legt uit dat ook daarbij data en datamanagement onmisbaar zijn. Door heel goed de verkoop te traceren en de inkoop te modelleren blijft het bedrijf competitief relevant. Daarbij komen big data en micromanagement bij elkaar: detaildata over individuele winkels als of je er kan parkeren en of er andere grote retailers in de buurt zitten worden gekoppeld aan de algehele flow van de groep. CFO Van Roosbroeck ziet het om tegen de natuurlijke weerstand van een organisatie om nieuwe software te accepteren continu de data intelligence van zijn organisatie te verbeteren.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zo maar een enorme data stream voor zijn neus krijgt – dan zouden de medewerkers door de bomen het bos niet meer zien, benadrukken beide sprekers. Bij een goede integratie krijgt iedereen juist een mooie view van de data gepresenteerd die precies aansluit op de wensen en noden van de gebruiker.

De ervaring bij bedrijven als Komatsu leert dat je met doelgerichte training in het systeem en sessies om de data goed in te regelen al snel grote stappen kan zetten. Het is daarbij volgens Komatsu ook zaak om daarbij niet teveel op externe consultants te vertrouwen, aangezien die niet de juiste kennis over de business in huis hebben en dus niet altijd weten wat de juiste drivers zijn. Nee, volgens Cuypers is het echt zaak om intern een sterke datacultuur en infrastructuur te ontwikkelen. Van Roosbroeck zei het mooi: door je medewerkers goed op te leiden verandert de software van een skateboard in een sportwagen.

Omdat transities als de uitbreiding van de taken van het financiële team geregeld begeleid worden door externe partijen was het ook waardevol om ook het perspectief te horen van een grote consultant. Alexander Van Harck van Deloitte schoof daarom aan in een interview. Uit de scherpe vragen bleek wel dat ook Deloitte haar klanten op het hart drukt om mee te gaan in de datarevolutie.

De financiële professionals van de onderneming worden inmiddels een belangrijke performance driver van de onderneming gezien: met het verzamelen van inzichten uit de data worden de marges en verbeterkansen van de dagelijkse praktijk pas echt inzichtelijk. Tegen bedrijven die nog wat sceptisch tegenover data management staan. De coronacrisis heeft wat dat betreft een belangrijke rol gespeeld. In tijden dat alles wel loopt is er weinig reden om de processen grondig te herzien, maar de crisis heeft er voor gezorgd dat bedrijven alle aspecten van de onderneming door zijn gaan lichten – en daarbij is het implementeren van een goede datastrategie met bijpassende software essentieel.

De sessie werd afgesloten met een demonstratie van het systeem van Board door Arjen Boekhoud. Zelf een demonstratie van Board aanvragen? Dat kan hier! https://www.board.com/en

Gerelateerde artikelen