Op Finance Expo stond een onderwerp op de agenda waar weinig financials ervaring in hebben: growth hacking.

Niet alleen deelde spreker Chris Out inzichten over wat growth hacking nou precies is, maar ook wat de financial ermee kan. En dat bleek verassend genoeg een heleboel te zijn.

Out begon zijn carrière als accountant, maar vond dit niks en hij besloot ondernemer te worden. Nu staat hij als expert in growth hacking regelmatig op het podium in binnen- en buitenland.

“Waarom growth hacking zo belangrijk is, is omdat de wereld veranderd is”, begon de auteur van het boek 'Structuring for extreme revenue growth’. “Vroeger kon je jaren werken aan een nieuw product en duurde het vervolgens maanden voordat het via analoge marketingcampagnes aan de man werd gebracht. In de nieuwe wereld gaat dit oneindig veel sneller om de simpele reden dat alles digitaal wordt.”

Verborgen waarde
Hoe vaak doet Booking.com een AB-test op hun website? De hoogste schatting onder de deelnemers was 100, maar volgens Chris Out is het maar liefst 2000 keer per dag. “De snelheid waarmee je kunt testen is je belangrijkste concurrentievoordeel in de digitale wereld", stelde de groei-expert. “Hacking klinkt voor veel mensen negatief, maar dat is het niet. Het is simpelweg het vinden van de zwakke plek in een systeem en daar gebruik van maken.”

In ieder bedrijf is een verborgen goudmijn van onontgonnen waarde te ontdekken, daar is Out van overtuigt. “Om die te vinden, zul je aan high tempo testing moeten gaan doen. Dat is dé KPI die het verschil gaat maken tussen de winnaars en verliezers in het hedendaagse bedrijfsleven. Waarom? Omdat de impact zo groot kan zijn. Booking.com ontdekte dat een verschil in lettertype een enorm verschil in omzet maakte.”

Wat organisaties volgens Out nodig hebben zijn growth teams die dit snelle testen en experimenteren gaan aanjagen. En in die teams moeten ook financials een prominente rol spelen. Want marketeers zijn volgens de groei-expert niet zo erg goed in data-analyse (al zeggen ze zelf van wel). “Finance mensen zien waar het geld verdiend wordt en waar geld blijft liggen", aldus Out. “Ik heb een project bij een bank gedaan waar een data science team hele gave dingen aan de voorkant deed, maar als er een aanvraag binnenkwam werd de potentiële klant niet gebeld, maar kreeg alleen een lullig e-mailtje. De marketeers hadden niet in de gaten dat er substantieel geld bleef liggen.”

En hier ziet Out een gouden kans liggen voor de finance professional. “Finance kent de totale klantwaarde. Daar weten verder weinig mensen wat van in organisaties. Mijn boodschap aan jullie is: ga deze nieuwe wereld begrijpen. Als jullie meedoen gaat dit veel betere resultaten opleveren en gaat het ook nog eens veel sneller.”

“Wat voor financial wil je zijn?” besloot de growth hacker. “Een financial die laat zien waar impact gemaakt kan worden? Die zoekt naar de goudmijnen? Die meedenkt over welke experimenten er gedraaid gaan worden? Ga deze wereld begrijpen, en over vijf jaar kun je misschien wel zeggen dat je voor miljoenen business impact gerealiseerd hebt!”

Meer weten over next-level growth teams?

Bestel het boek ‘Structuring for Extreme Revenue Growth’ op managementboek.nl.