De strijd rond de woekerpolissen is nog niet ten einde. Een langverwachte uitspraak van het Europees Hof van Justitie bracht woensdag niet de eenduidigheid waarop was gehoopt. Het EU-hof stelde dat het aan Nederlandse rechters is welke informatie de verzekeraars vooraf hadden moeten geven aan hun klanten bij het afsluiten van beleggingspolissen.

De zaak draaide om een klacht van een Nederlander die stelde dat Nationale-Nederlanden (NN) hem te weinig informatie heeft gegeven bij het afsluiten van de verzekering Flexibel Verzekerd Beleggen, een zogeheten woekerpolis. NN benadrukte dat het zich altijd heeft gehouden aan de Europese regels voor levensverzekeringen, maar de klager meende dat er in Nederland ook zo iets is als goed fatsoen en zorgplicht. De Nederlandse rechter vroeg aan het Europees Hof van Justitie of die ongeschreven regels ook hier van toepassing zijn.

Het EU-hof stelt nu dat deze regels ook kunnen gelden. Met één kanttekening: dat de verzekeraar wel met een voldoende mate van voorspelbaarheid moet kunnen vaststellen welke aanvullende informatie hij dient te verstrekken. Het is nu aan een Nederlandse rechter om te bepalen of in dit geval Nationale-Nederlanden meer had moeten doen. De uitspraak is minder vergaand dat het advies van een belangrijke adviseur bij het hof, dat doorgaans gevolgd wordt. De advocaat-generaal stelde vorig jaar dat een verzekeringsmaatschappij alle noodzakelijke informatie moet verstrekken. 

NN 

De uitspraak van het Europees Hof van Justitie verandert niets aan de standpunten van Nationale-Nederlanden (NN) ten aanzien van de woekerpolisaffaire. Dat liet de verzekeraar woensdag in een reactie weten. Volgens NN bevestigt het vonnis dat bovenop Europese regels voor de informatievoorziening aan klanten met een levensverzekering, alleen aanvullende normen mogen gelden die duidelijk omschreven staan in nationale wetgeving. Bij de ongeschreven fatsoensregels waar de klager zich op beriep, is dat volgens het bedrijf niet het geval. NN meent dat het zich altijd heeft gehouden aan de Nederlandse wet, en vindt dat aanvullende eisen aan de informatievoorziening niet met terugwerkende kracht kunnen worden opgelegd. De verzekeraar blijft naar eigen zeggen actief klanten met een omstreden beleggingsverzekering benaderen om tot een passende oplossing te komen.


Consumentenbond

De Consumentenbond reageert positief op de uitspraak die het Europese Hof in Luxemburg woensdag deed over woekerpolissen. Volgens de bond brengt de uitspraak extra compensatie voor gedupeerde klanten van verzekeraars een stuk dichterbij.

'Het Europese Hof heeft met zijn uitspraak een belangrijke juridische verdedigingslinie van verzekeraars geslecht', zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. 'Het Hof oordeelt dat Nationale-Nederlanden zich bij de verkoop van beleggingsverzekeringen ook aan algemene ongeschreven fatsoens- en rechtsbeginselen had behoren te houden en dat de Nederlandse rechters en het klachteninstituut Kifid met de toepassing daarvan in de procedures mogen doorgaan. NN wilde juist dat het Europese Hof zou oordelen dat verzekeraars zich alleen aan minder strenge Europese minimumnormen hadden hoeven te houden.'

De Consumentenbond probeert samen met claimbedrijf Wakkerpolis hogere vergoedingen los te krijgen voor gedupeerde verzekeringsklanten. 'We willen dat NN de waarde van alle woekerpolissen opnieuw berekent, maar dan tegen eerlijke, redelijke voorwaarden', zegt Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis. NN heeft in totaal circa 500.000 polissen verkocht die in aanmerking komen voor extra compensatie met een totale schade van tenminste 3 miljard euro, aldus De Gier. 

(ANP)