Twee derde managers incompetent. Wat nu?

Hoe zet je de volgende stap van goede manager naar high-performance managerial leader?

Goede managers blijken dun gezaaid. Bij de gemiddelde organisaties is tussen de 60 en 75 procent van de managers incompetent en niet-effectief. Slechts 35 procent van hen voelt zich actief betrokken bij de eigen baan en organisatie.  Toch laat wetenschappelijk onderzoek zien dat een goede manager essentieel is voor het creëren en in standhouden van een succesvolle organisatie.  

Het probleem is dus dat er niet genoeg excellente managers zijn. Dat komt vooral omdat organisaties niet genoeg aandacht besteden aan het opleiden van goede managers. Zo constateert André de Waal,  managing partner van HPO Center. Hoe ga je dan van goede manager naar high-performance managerial leader, voor een high performance organisation - een HPO?

Die vraag beantwoordt hij in zijn nieuwe boek "De 5 principes van High Performance Leadership". De essentie van een managerial leader is balans: een high performance manager moet evenveel managersgedrag als leiderschapsgedrag tonen, en zowel visionair en inspirerend als praktijkgericht zijn. Dat vraagt nogal wat. Maar De Waal laat zien dat het mogelijk is.

Blik naar buiten

Een high performance leader heeft een zeer extern gerichte blik. Die "doet buiten de deur inspiratie op en brengt dit in zijn eigen organisatie. Die doet dit op ondernemende wijze en neemt daarbij ook de nodige risico’s," zei De Waal eerder tegen FM. "Een manier om inspiratie op te doen is vakliteratuur goed bij te houden en seminars te bezoeken. Tegen managers die dat niet doen, zeg ik: "Jij bent zeker briljant. Je krijgt spontaan ideeën uit het niks. Bij mij gebeurt dat niet." Zulke managers zijn vooral intern gericht en geen High Performers," aldus De Waal.

De methoden in zijn nieuwe boek zijn ontwikkeld op basis van doorlopend onderzoek naar de aspecten die bijdragen aan het succes van HPO-managerial leaders. Daarbij wordt niet alleen bekeken wat zij doen, maar ook wat de gehele organisatie doet om een HPO te worden waar medewerkers graag willen werken, leveranciers aan willen leveren en waarvan klanten klant willen zijn. Dit alles geïllustreerd met casestudies. Lezers weten nu wat ze kunnen verwachten én wat er van hen verwacht wordt tijdens de transformatie naar de HPO.