Topmanagement staat succes ICT in de weg

De kwaliteit van ICT binnen het bedrijfsleven en de overheid is gestegen. Toch komt het gemiddelde rapportcijfer in alle sectoren uit op een magere 6,7. Het Nederlandse topmanagement blijkt niet voldoende in staat om ICT succesvol te maken. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young.

Door de ondervraagde managers wordt ICT als waardevol gezien. Volgens hen draagt ICT bij aan de kwaliteit van de bedrijfsvoering. Ook staat ICT hoog op de agenda en maakt het integraal deel uit van de strategie. Desondanks worden er door topmanagement onvoldoende mensen en middelen ingeschakeld om de doelen te bereiken.

Zo blijkt dat 38 procent van de bestuurders zich niet bewust is van ICT-ontwikkelingen en bijna de helft niet communiceert over de afgesproken ICT-strategie. Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young, concludeert hieruit dat een deel van het topmanagement simpelweg niet geïnteresseerd is in ICT.

Het imago van ICT is volgens Verschuur nog altijd dat van kostenverslindend en te technisch. “Gelukkig heeft het grootste deel van de top in Nederland ICT wel in de vingers. Al blijft de overheid duidelijk achter op de sector dienstverlening.”

Ook blijkt uit het onderzoek dat de oplossingssnelheid van ICT problemen het afgelopen jaar is verslechterd. De respondenten menen dat zij te weinig informatie en uitleg over ICT krijgen, waardoor onnodig problemen ontstaan. Gemiddeld hebben zij bijna drie dagen hun werk niet goed kunnen doen door ICT-problemen.