TomTom gaat de navigatiesystemen voor Volkswagen samen met softwarebouwer Cariad ontwikkelen.

Doelen stellen en feedback krijgen op voortgang van zaken zijn nog altijd de instrumenten die als het meest effectief naar voren komen wanneer het gaat om het stimuleren en verhogen van de lange termijnwaarde van een bedrijf. TomTom doet het in dat opzicht niet goed en heeft moeite een betere koers te vinden en haar potentie om te zetten in beslissende proactieve kansen creërende acties. Let op.

Begin februari 2022 meldde TomTom dat het een groot contract heeft gesloten met Volkswagen voor de levering van navigatiesystemen in verschillende modellen. De orderportefeuille van TomTom groeit daardoor met 1,9 miljard euro. Mooi.

Echter, twee kanttekeningen. In de eerste plaats is een orderboek nog geen kasstroom… De hele auto-industrie voorziet – door chiptekorten – een uiterst moeizaam 2022. Daarbij maakte TomTom, naast deze Volkswagen order, ook de resultaten van het vierde kwartaal van 2021 bekend. Die cijfers laten een nogal stevige afname van de resultaten zien. De omzet daalde met acht procent tot ruim 115 miljoen euro. Onder aan de streep restte een verlies van ongeveer 39 miljoen euro. Over héél 2021 daalde de omzet met vier procent tot een magere 500 miljoen euro, waarbij een nettoverlies van 95 miljoen euro genoteerd wordt. Toettoet!

Winstwaarschuwingen zijn niet fijn en ze moeten geen gewoonte worden. Beleggers waren – wederom – niet blij: het aandeel crashte tot onder de zeven euro – een verlies van ca. vijftien procent.

Het aandeel TomTom heeft in haar hele historie nog nooit zo laag gestaan (het heeft weleens twee/drie euro gestaan, maar toen waren er veel meer aandelen: 220 miljoen tegen nu nog maar 130 miljoen). Destijds had TomTom een miljard euro schuld. Nu 300 miljoen euro op de bank.

De marktwaarde van TomTom is ongeveer 800 miljoen euro. Er staat 300 miljoen euro cash op de bank (en die neemt nog wat toe) dus de waarde die men nu aan TomTom als bedrijf toekent is ongeveer 500 miljoen euro. De koersontwikkeling blijft dan ook ver achter bij die van de index (ASCX).

De markt prijst TomTom dus in als een compleet uitgewoond bedrijf. Maar met al die technologie, die install base, het eco-systeem en het intellectueel eigendom moet er – in andere handen? – veel, erg veel meer inzitten. Toettoet.

De winst per aandeel van TomTom lijkt dan wel laag, maar de vrije kasstroom is aantrekkelijk. De reden voor het grote verschil tussen de vrije kasstroom en de winst bij TomTom komt door de afschrijvingen. Dure overnames uit het verleden en investeringen in niet tastbare bezittingen zorgen voor hoge afschrijvingen. Deze afschrijvingen, in gewoon Nederlands heet dat boekhouden en dus papier, zijn een stuk hoger dan de huidige uitgaven en zorgen ervoor dat TomTom (meestal) wel een fijne vrije kasstroom heeft. Het verschil tussen de winst en de vrije kasstroom is ook niet eenmalig. Sinds 2011 is de vrije kasstroom namelijk consequent nagenoeg altijd hoger geweest dan de winst.

Hoeveel de niet tastbare bezittingen dan wel waard zijn hangt af van de wijze waarop die worden benut. Mogelijk zou een partij als Uber meer willen betalen omdat de bezittingen goed aansluiten bij haar eigen diensten.

TomTom gaat de navigatiesystemen voor Volkswagen samen met softwarebouwer Cariad ontwikkelen. Dit Volkswagen dochterbedrijf werkt samen met Bosch ook al aan software voor zelfrijdende auto’s – het gaat om een geïntegreerd systeem dat ook verkeersinformatie gaat leveren. Een mooi immaterieel actief, dat zomaar de aandacht kan trekken van…

Het wachten is dus helaas op ‘de barbaren’ of een bestuur en toezicht dat een andere bestemming weet in te kloppen en de koers werkelijk verandert!

Toettoet!

Leo van de Voort is voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en verbonden aan Fuel for Living Strategies. Leen Paape is hoogleraar Corporate Governance bij het Nyenrode Center for Entrepreneurship, Governance & Stewardship. Zij zijn de auteurs van het boek Exit Fantoomtrots.