Vorige week werd bekend dat voormalig CFO van Versatel, Mark Lazar, aan de slag gaat als CFO bij mediabedrijf Eyeworks. Lazar (32) vertrok bij Versatel toen de kabelaar werd ingelijfd door Tele2. Hij vond het tijd voor een nieuwe uitdaging. Wat zijn de do's en dont's voor de eerste dagen in zijn nieuwe functie? Enkele experts geven advies.

"Het allerbelangrijkste en zeer voor de hand liggende, maar o zo moeilijk om goed te doen is luisteren. Luister naar je collega´s, luister naar de mensen op de vloer en ontmoet zoveel als mogelijk klanten en prospects." "Luister naar de mening van de klant en stel de klant de volgende vraag: waarom doe je met ons zaken in plaats van met de concurrent. Luister naar prospects en stel de vraag waarom doe je zaken met de concurrent en wat moet ik veranderen om jou als klant te begroeten. Na deze luistersessies kan Mark de juiste KPI´s en het company dashboard voor Eyeworks samenstellen." Albert Hamminga, CEO ConQuaestor. Finance als brugfunctie Hank Schraven, Manager Finance Division bij financieel detacheerder Robert Walters: "Finance stond nog niet op de kaart op strategisch en beleidsmatig niveau. Allereerst is het denk ik verstandig om het vertrouwen van de COO en CEO te winnen." "Waar de COO voornamelijk bezig is de operatie (intern) te sturen is de CEO met name commercieel (extern) bezig. Finance zou daar een brugfunctie in moeten gaan spelen. Het managen van verwachtingen, beperkingen èn mogelijkheden." Verdiep je in werkzaamheden Albert Allmers, commercieel directeur van Rekenmeesters® Projecten geeft Lazar tips wat hij in de eerste dagen van zijn nieuwe functie moet doen: "Verdiep je vooraf in de werkzaamheden, praat met collega's opdrachtgevers en collega en MT leden, check waar de besluiten echt worden genomen, kritiek is goed te camoufleren door verbazing. Waarom doen jullie dat zo?, probeer de cultuur van de organisatie te doorgronden, maak duidelijk wat je van plan bent en hoe je leiding gaat geven, neem de tijd voor een degelijke aanpak." Wat Lazar volgens Allmers vooral niet moet doen: "zet niet zonder kennis van zaken de boel op zijn kop, hou rekening met gevoelens van stakeholders, praat niet wollig en wees duidelijk over bedoelingen, doe geen vergaande voorstellen zonder draagvlak te hebben, steek niet iedereen de loef af, stel geen doel die je niet kunt halen, maak niet onmiddellijk ruzie met de secretaresse."


Bezoek ook op 14 juni a.s. De 5e CFO Day, NH Hotel Leeuwenhorst te Noordwijkerhout. Lees ook het interview: Mark Lazer, Versatel: De turn around van een young rising star