Tijd voor re?ectie verhoogt prestaties

Een kind dat zich misdraagt, wordt vaak in de hoek gezet om even af te koelen en na te denken over zijn gedrag. Volwassenen zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen door vaker even een time-out in hun werkzaamheden te plannen en na te gaan waar ze mee bezig zijn. Dit bevordert de werkprestaties.

In het onderzoek ‘Learning by Thinking – How Re?ection Aids Performance’ tonen onderzoekers van Harvard Business School aan wat het effect is van re?ectie op ons handelen. Door bewust naar ons handelen te kijken kunnen we dezelfde handeling de volgende keer effectiever uitvoeren, stellen de onderzoekers.

“Meer dan ooit leven we levens die druk en overbezet zijn. Ons onderzoek toont aan dat we beter af zijn als we even de tijd nemen voor re?ectie”, stelt professor Francesca Gino van Harvard Business School. Er zijn echter maar weinig organisaties die hun werknemers stimuleren of de tijd geven om te re?ecteren op hun functioneren. 

Volgens Gino zouden ze dat wel moeten doen. “De les uit ons onderzoek is dat je werknemers de kans moet geven om afstand te nemen van hun werk teneinde hun werk beter te maken.”

Het onderzoeksteam deed drie onderzoeken gebaseerd op de dual-process-theorie. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen voor denken en leren twee verschillende soorten gedachteprocessen volgen. Het eerste type gedachteproces is heuristisch: automatisch leren door te doen. Dit impliceert dat men, hoe vaker men iets doet, des te beter weet hoe het moet. 

Het tweede type gedachteproces omvat daarentegen processen die constant re?ectief zijn. Deze processen worden geassocieerd met het nemen van beslissingen. Volgens de onderzoekers is leren door te doen effectiever wanneer het wordt gekoppeld aan leren door te denken. 

Downloaden? Klik hier!