Vanaf vandaag is het boek 'The Next CPO, ben jij roze schaap met 9 poten?', geschreven door Han Hendriks, Joost Scheepens en Eva Sepers verkrijgbaar in de boekhandel. Het afgelopen jaar hebben 50 Chief Procurement Officers (CPO) van organisaties als Philips, Johnson & Johnson, Ahold en Schiphol een bijdrage geleverd aan het boek.

Samen zijn deze CPO’s verantwoordelijk voor een uitgave van 500 miljard US dollar per jaar. Dit bedrag is meer dan het bruto nationaal product van België en gelijk aan dat van Colombia. Het boek omschrijft wereldwijde trends en ontwikkelingen en de impact die deze hebben op de huidige en toekomstige rol van de CPO.

Het inkoopvak is sterk aan het veranderen. De focus op financiële waarde alleen is in een tijd als deze niet meer voldoende, naast winst speelt sociaal ondernemerschap een steeds belangrijkere rol. Hoelang blijven bestaande business modellen nog bestaan en hoe neem je als organisatie jouw verantwoordelijkheid? 

In het boek 'The Next CPO' wordt beschreven hoe de inkoper van de toekomst nog relevanter kan zijn voor zijn organisatie en omgeving. Philippe Bassin, CEO DanTrade (de centrale inkooporganisatie van Danone), geeft aan dat vandaag de dag niets dat we inkopen nog vanzelfsprekend is. We moeten producten en diensten vinden in de markt, samen opbouwen en koesteren. Dit vereist een hoge mate van acceptatie en andere competenties. 

Negen rollen van de CPO
Een schaap met vijf poten is de uitdrukking die in Nederland gebruikt wordt voor iemand die alles kan. Maar als CPO heb je aan vijf poten niet voldoende vandaar de titel: 'The Next CPO: het schaap met 9 poten'. In het boek worden negen rollen geschetst die de CPO van de toekomst moet beheersen en waartussen hij of zij makkelijk moet kunnen schakelen. Daarnaast worden er door middel van praktijkvoorbeelden adviezen gegeven om jezelf te ontwikkelen tot 'The Next CPO'.