Stewardess aan bed

Wendbaar buiten je organisatie, voor je medewerkers: in control én duurzaam.

Een serie blogs over control.

De allereerste stewardess ter wereld werd in 1904 geboren. Ellen Church volgde een opleiding tot verpleegster aan de universiteit van Minnesota. Daarna werkte zij in een ziekenhuis in San Francisco. Door haar fascinatie voor vliegtuigen nam zij vlieglessen en omdat zij elke dag langs Boeing Air Transport wandelde, vatte zij het plan op om bij dit bedrijf, dat begint met het vervoeren van vracht en passagiers, te gaan solliciteren.

Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance.

De manager die zij aansprak gaf aan dat Boeing op korte termijn met stewards gaat werken. Ellen Church stelde dat klanten van de maatschappij minder zorgen hebben als ze weten dat er een verpleegster aan boord is. En ook al wilde ze eigenlijk piloot worden, ze werd toen de verantwoordelijke voor het binnenhalen van zeven andere stewardessen, bekend geworden als “The Sky Girls”.

De eisen die Boeing later zal stellen aan een stewardess zijn:
– gediplomeerd en geregistreerd verpleegster
– vrijgezel
– jonger dan 25 jaar
– hooguit 52 kg (vanwege het weinige gewicht dat een vliegtuig kon dragen)
– maximaal 1,60 meter (vanwege de hoogte van de vliegtuigen)
– salariëring zo’n 125,00 dollar per maand (van de eerste stewardessen).

Van cabine naar bed

Deze geschiedenisles is interessant omdat de huidige coronamalaise in de luchtvaart de cirkel weer rond heeft gemaakt: de stewardess wordt weer verpleegster. Daar waar de personeelsoverschotten in de luchtvaartsector gigantisch zijn – in april 2020 waren er 98 procent minder passagiers, zijn de personeelstekorten in de zorg al even groot. Waar tienduizenden banen vervallen bij vliegtuigmaatschappijen zijn er bij de ziekenhuizen en verzorgingshuizen vele vacatures.

Omdat ontslaan duur is en werven van nieuwe mensen ook, slaan beide branches de handen ineen. Bij KLM verdwijnen ruim 5.000 banen en het bedrijf moedigt werknemers aan om de overstap te maken naar de zorg. De geschiedenis bewijst dat er een grote overeenkomst is tussen de competenties die nodig zijn voor cabinepersoneel en de eisen die worden gesteld aan verpleegkundigen. In de Nationale Zorgklas worden de stewards en stewardessen klaargestoomd voor een nieuwe carrière als zorgverlener.

Wendbaar ook outside the box

Dit zijn mooie voorbeelden van control door wendbaarheid. Als de verdienmodellen in de ene branche opdrogen moeten werkgevers en werknemers op zoek naar nieuwe waarde proposities. En Nederland is een zeer diverse economie met ontelbaar veel beroepen en branches die allemaal in staat zijn om onze hoogopgeleide medewerkers gemotiveerd om te scholen naar andere banen. Die kwaliteit onderscheidt ons van andere economieën waar zombiebedrijven de economische groei beperken.

Hier is werk zat voor mensen die bereid zijn om flexibel om-te-denken. Gelukkig worden de fondsen die de overheid beschikbaar stelt om coronaschade te voorkomen steeds meer ingezet om deze transitie van werk naar werk te faciliteren. Wendbaarheid is samen met weerstandsvermogen de motor achter een veerkrachtige economie. KLM en de zorgsector bewijzen dat Nederland een robuuste economie is met ongekende duurzaamheid.

Steward(ess): wendbaar in Control

Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.

(foto: Free To Use Sounds, Unsplash)

Gerelateerde artikelen