Sterke groei elektronisch betalen in 2015

Het afgelopen jaar hebben consumenten vaker dan ooit met hun pinpas betaald of een iDEAL-betaling gedaan.

Met een stijging van bijna 10,7 procent van het aantal pinbetalingen en bijna een kwart meer iDEAL-betalingen laten Nederlanders zien dat zij vertrouwen hebben in elektronisch betalen. 
Betaalvereniging Nederland verwacht voor 2016 ook een sterke groei van elektronisch betalen nu ook met de mobiele telefoon contactloos gepind en via iDEAL kan worden betaald.
Records voor pinnen en iDEAL
Nederlandse consumenten pinden in 2015 meer dan ooit. Het aantal pinbetalingen bereikte in 2015 met 3,225 miljard opnieuw een record. Ten opzichte van 2014 is dit een groei van 10,7 procent. Net zoals voorgaande jaren zat de sterkste groei in de pinbetalingen tussen 0 tot 10 euro. Dit aantal steeg tot een totaal van bijna 1,3 miljard. Dat is 40 procent van alle pinbetalingen. Binnen dit segment lieten de betalingen van 0 tot 2,50 euro een groei zien van 35 procent ten opzichte van 2014.
 
Sinds de introductie begin 2014 pinnen consumenten steeds vaker contactloos. Bijna 135 miljoen aankopen werden in 2015 contactloos gepind. Inmiddels zijn er meer dan 15 miljoen contactloze betaalpassen en mobiele telefoons met betaalapp in omloop. Consumenten kunnen hiermee bij 123.000 betaalautomaten in Nederland (meer dan 1 op de 3) contactloos betalen.
 
In 2015 werd 222 miljoen keer met iDEAL afgerekend, een stijging van 23,2 procent ten opzichte van 2014. Sinds de marktintroductie eind 2005 bedraagt het totaal aantal iDEAL-betalingen 917,5 miljoen. Het toenemend gebruik van smartphones levert een belangrijke bijdrage aan deze groei. Daarnaast is er met name een stijging van het aantal iDEAL-betalingen te zien buiten de traditionele e-commerce, zoals bij donaties aan goede doelen of het betalen van facturen en boetes. Ook neemt de interesse voor iDEAL toe doordat Nederlandse klanten steeds vaker bij buitenlandse webwinkels met iDEAL kunnen betalen. Maar ook bij Nederlandse webwinkels blijft het gebruik van iDEAL toenemen, niet alleen in aantal, maar ook in aandeel. Uit onderzoek blijkt dat het aandeel iDEAL binnen de e-commerce medio 2015 is gestegen naar 56 procent. In 2014 was dit nog 54 procent.
 
Retourpinnen
Consumenten die hun aankoop naar de winkel terugbrengen, krijgen met Retourpinnen het aankoopbedrag in plaats van contant geld rechtstreeks op hun betaalrekening teruggestort. Sinds de start in 2014 is al meer dan een miljoen keer op deze manier geld teruggestort. Het gemiddelde Retourpinbedrag is 50,88 euro.
 
Afname storingen in betalingsverkeer
De bancaire sector werkt voortdurend aan het verbeteren van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van haar systemen. Dit heeft geleid tot een duidelijk afname van het aantal storingen. Tussen 2011 en 2015 is het aantal pinbetalingen toegenomen van 2,3 naar 3,2 miljard. In dezelfde periode is het aantal storingen afgenomen van 13 (2011) naar 1 het afgelopen jaar. De beschikbaarheid van iDEAL voor consumenten op prime-time (07:00 tot en met 01:00 uur) was in 2015 met een gemiddelde van 99,7 procent onverminderd hoog en binnen de gestelde norm van 99,5 procent. 
Nederlandse consumenten pinden in 2015 meer dan ooit, 3,225 miljard betalingen. Een stijging van 10,7 procent ten opzichte van 2014. De groei zit vooral in bedragreeks < 10 euro.
Sinds de introductie begin 2014 betalen zij ook steeds vaker contactloos. 134.992.530 aankopen werden in 2015 contactloos betaald. Meer dan 90 procent zijn bedragen kleiner of gelijk aan 25 euro waarvoor geen pincode nodig is.
In 2015 werd er 222 miljoen keer met iDEAL afgerekend. Een stijging van 23,2 procent ten opzichte van 2014. Uit onderzoek (https://www.ideal.nl/actueel/marktaandeel-ideal-opnieuw-gestegen/) blijkt dat Nederlandse consumenten meer dan de helft (56%) van alle e-commerce aankopen in de eerste helft van 2015 met iDEAL hebben afgerekend.
Consumenten die hun aankoop naar de winkel terugbrengen, krijgen met Retourpinnen het aankoopbedrag in plaats van contant geld steeds vaker rechtstreeks op hun betaalrekening teruggestort. In 2015 kregen 936.169 consumenten hun aankoopbedrag terug via Retourpinnen.

Gerelateerde artikelen