In 2008 is het zover. Het sturen van ongevraagde elektronische communicatie - spammen - naar bedrijven wordt verboden. Voor particulieren bestond een spamverbod al sinds 2004, maar voor bedrijven ontbrak tot nog toe elke vorm van regelgeving.

Na goedkeuring begin dit jaar door de Tweede Kamer ligt het wetsvoorstel voor de uitbreiding van het spamverbod op dit moment bij de Eerste Kamer. De verwachting is dat in de loop van 2008 de uitbreiding van het spamverbod naar bedrijven realiteit is.

Uit cijfers van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat 10 tot 15 procent van de bedrijven geen virusscan of firewall heeft geïnstalleerd. Een spamfilter ontbreekt bij 20 procent van de bedrijven.

Daarnaast tonen verschillende onderzoeken aan dat het tegenhouden van spam het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks miljoenen euro’s kost door verlies van arbeidsproductiviteit en de hevige belasting van spam op de IT-infrastructuur.

De uitbreiding van het spamverbod betekent dat nu ook bedrijven voorafgaand toestemming moeten hebben verleend (opt-in) voor het ontvangen van elektronische communicatie, bijvoorbeeld reclamemails.

Bedrijven moeten derhalve abonnee te zijn op elke vorm van elektronische communicatie. In feite wordt spam in Nederland met deze maatregel geheel verboden.

 

Bron: Tijdschrift Financieel Management: Legal Update ism Banning Advocaten