Een sollicitant kan veel leren van een verkoper en dus ook van de vele boeken over het closen van deals, het toepassen van verkooptechnieken en toegepaste psychologie. Een verkoper is geen Financial en andersom, maar beiden kunnen veel van elkaar leren. Laten we dus een kijkje nemen achter de schermen van de verkopen en wat daaraan vooraf gaat.

Gebruik onder andere de kennis uit je opleiding voor een betere basis van je sollicitatie. Denk aan wat jij leerde over vraag en aanbod, prijselasticiteit, marketing, unique selling points enzovoort. Vooral de zaken waarvan je dacht dat ze niet zo belangrijk waren, kunnen nu goed van pas komen. Zo zijn verkopen per definitie de bron van jouw inkomen! Leer dus van de manieren waarop verkopers een voet tussen de deur krijgen en leer van de psychologische kneepjes van hun vak.

1. Sollicitant is verkoper 
Gek om dat te lezen? Zeker, maar het is een feit. Jij moet jouw product (jezelf en jouw diensten) zien te verkopen op een markt die overvol is van concurrenten die allemaal verschillende tactieken toepassen. Kwaliteit, prijs, en andere USP’s worden in de strijd geworpen. Nog nooit van een USP gehoord? Dan is het tijd dat je je gaat verdiepen in de materie van verkopen.

2. Unique Selling Points van jezelf vaststellen
Laten we eenvoudig beginnen. Niemand kent zijn of haar USP’s zo goed als jijzelf. Belangrijk is dat jij onderscheid gaat maken in de rangorde van je USP’s. Staat bij jou de kwaliteit voorop, je opleiding, je ervaring of wil je jouw concurrenten aftroeven op prijs? Voor de ouderen onder ons is het niet slim om ervaring als top USP te afficheren. Bescheidenheid past beter als je aan de bak wilt komen. Iedereen die een oudere werknemer een kans geeft, weet dat die ervaring heeft, het zou gek zijn als dat niet zo was.

3. Marketing van je product, elimineer je concurrent
Zorg er voor dat je aan branding en positionering doet. Dat betekent dat jij een hogere marktwaarde moet vertegenwoordigen dan je concurrent. Weet wat je product is. Je moet de markt kennen en weten op welke markt je wilt opereren, wat de marketing tools zijn die je wilt toepassen, wie je doelgroep is en met welke klant je een relatie wilt opbouwen. Dat is dus marketing taal voor het onderstaande.

Je product is een soort van huurovereenkomst, die je wilt verkopen aan een organisatie die behoefte heeft aan de door jou aangeboden dienst. De markt is het geheel van aanbieders van banen, die hopelijk bij jou passen. Jij kunt de markt bewerken met een brand dat zichtbaar is via sociale media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en niet te vergeten blogs. Als je een baan voor onbepaalde tijd wilt dan is dit in de huidige markt een schaars goed en zul je de markt op die manier moeten benaderen vanuit het marketing gegeven dat je werkt aan een langdurige relatie in plaats van een eenmalige sale (een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd). 

4. Als je marketing klopt, bereid dan de verkoop voor
Een verkoper bereidt zijn verkoop altijd goed voor. Hij zoekt zijn targets zorgvuldig uit, hij weet immers door de marketing wat hij te bieden heeft. Hij moet creatief zijn, want hard werken aan iets wat niet succesvol wordt, is verspilde energie. Het levert voor hem immers geen rendement op. Wil de verkoper scoren dan zal hij het dus anders moeten aanpakken. Dan kan zowel zijn eigen methode zijn als wel dat hij teruggaat naar marketing om aan de definities te sleutelen. In jouw geval kan dat zijn dat je jouw cv aanpast, of in je brief meer een accent zet op de aangeboden baan.  

5. Work smarter not harder
Dit is 1 van de lessen die je van JT Foxx kunt leren. Als jij op de 100 brieven die je gestuurd hebt geen uitnodigingen hebt ontvangen of geen baan over hebt gehouden, dan moet je niet bij de pakken neer zitten, maar je strategie veranderen. 

De les die je daaruit kunt leren is namelijk dat jouw methode niet succesvol is geweest. Nog meer brieven sturen (harder proberen van het zelfde) heeft geen zin. Je zult het dus slimmer moeten aanpakken en terug gaan naar de basis (marketing) en overwegen hoe je als verkoper een voet tussen de deur kunt krijgen (uitnodiging). Als je daarna de technieken hebt bestudeerd om een deal te closen (een arbeidsovereenkomst ), dan heb je zelf je kansen vergroot door het slimmer aan te pakken.

6. Gebruik een coach
Ooit overwogen om een coach te nemen? In de sport is dat zeker gebruikelijk, dus waarom niet in het bedrijfsleven? Je kunt veel leren van een coach. Dat klinkt misschien gek, maar ik leer ook nog regelmatig van mijn coach. Als je de juiste coach hebt gekozen, dan heeft hij immers dingen succesvol gedaan waar jij zelfs nog niet eens aan gedacht hebt. Zo leerde ik dingen waar ik het bestaan niet van wist, maar die broodnodig zijn als je een nieuwe business aan het opzetten bent en te maken krijgt met nieuwe markten, nieuwe partners, nieuwe marketing technieken enzovoort. Voor jou is een nieuwe baan een nieuwe business. En ik geef toe dat bezoek aan de marketing sessies van JT en het werken met mijn coach de inspiratie voor deze blog leverden.

7. Herken kansen en benut ze
Wat ook belangrijk is: grijp je kansen als die zich voordoen, een ander doet het niet voor jou. Een voorbeeld, mijn meest gelezen blog ooit, was een toevallige uitnodiging om een interview met Google’s Daniel Russel te doen, het is nooit op FM.nl verschenen, maar je vindt het hier.

8. Maak je inkopers trots
Als verkoper heb je straks een prima product verkocht. De HR manager en je nieuwe manager of directeur zijn trots op het feit dat ze jou hebben kunnen contracteren. Voldoe dus aan die verwachtingen en maak ze trots, maar zorg ook dat je hun vertrouwen niet beschaamd.

Conclusies
Solliciteren is een werkwoord, dus werk aan je eigen merk, verdiep je in “work smarter not harder”, als je al 100 brieven met dezelfde inhoud stuurde, werkt die methode dus niet voor jou en zul je het dus anders moeten aanpakken. Er is schaarste in de markt, dus JIJ moet opvallen door het anders te doen.

Leer vanuit de marketing, bezoek eens een gratis marketing event van JTFoxx, en ga erheen met de gedachte: hoe kan ik het toepassen bij het vinden van een baan. En lees, lees, lees en lees management, marketing en boeken die over het afsluiten van verkopen gaan.

En natuurlijk succes bij je volgende sollicitatie.