Door de snelle opkomst van social media is de wereld van recruitment de laatste jaren behoorlijk op zijn kop gezet. Wat betekent dat voor de werkgevers en (latent) werkzoekende finance professionals? Hoe kun je van de ontwikkelingen profiteren en voor welke valkuilen moet je waken?

Wat de ontwikkelingen betekenen voor de vraag en aanbodkant van financieel management vroegen we aan Jacco Valkenburg, die onlangs het boek ‘recruitment via sociale media’ uitbracht. Als het begrip ‘sociale media’ niet terugkomt in je recruitmentplan, dan doe je iets niet goed. Dan zit je nog in de ‘klassiek reactieve fase’ van recruitment, stelt Valkenburg. Hetzelfde geldt voor de werkzoekende financial. Wat is precies de invloed van social media op het recruitment proces? ‘Recruitment draait om het vinden van de best geschikte kandidaten’, begint Valkenburg. ‘Dat is het doel, maar met traditionele sollicitatie- en selectieprocedures sla je vaker de plank mis omdat deze niet zo’n goede voorspeller zijn van welke kandidaten het daadwerkelijk goed gaan doen..’ 

De benadering door werkgevers is nu veel proactiever geworden, aldus Valkenburg. Via LinkedIn benaderen zij potentiele kandidaten en verleiden hen te komen werken voor hun bedrijf. ‘Daarnaast is er ook het fysieke netwerk – ons kent ons – en ook dat wordt tegenwoordig via LinkedIn aangestuurd. Deze nieuwe door social media gedreven methoden leiden tot hogere snelheid, lagere kosten en betere kwaliteit. Maar je moet er wel goed mee om weten te gaan. Het is veel meer een proces waar je continu mee bezig moet zijn, dan een periodiek traject met een kop en een staart.’ 

Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts voor werkgevers? ?
Valkenburg: ‘Een belangrijke ‘do’ is heel expliciet maken naar wat voor kandidaat je op zoek bent. Dat begint met een gedegen ‘vacature intake’ en is een ontzettend belangrijke exercitie die je moet doorlopen voordat je het wervingsproces start. In de praktijk gebeurt dat te weinig. Als er een vacature online gezet moet worden haalt de HR-manager meestal ergens een standaard functieprofiel vandaan en zet dat online. Dat is meteen een grote don’t. Je moet compleet helder hebben wat voor profiel je echt nodig hebt, wat je te bieden hebt en wat iemand concreet moet gaan opleveren voor je onderneming. Ook moeten werkgevers zich ervan bewust zijn dat de actieve wervingsmethode mogelijk prijziger uitpakt dan de traditionele route. Immers, je wilt iemand verleiden bij jouw bedrijf te komen werken. Dan kun je niet met een tijdelijk contract aan komen zetten of een salaris dat helemaal aan de onderkant van de schaal zit. Als je niet bereid bent dat aan te bieden kun je beter een advertentie plaatsen.’

Welke kant gaat het op met recruitment?
Contact maken wordt steeds gemakkelijker, verwacht de recruitment expert. ‘Een brief schrijven met een postzegel erop zien we al lang niet meer. Met mobiele sites kun je met een druk op de knop nu al aangeven dat je interesse hebt voor een opdracht of functie. Het liefst doe je dat via je netwerk, dan heb je een streepje voor. Maar andersom verwacht ik hetzelfde te zien. Werkgevers zullen niet langer vertrouwen op een advertentie, maar zelf actief kandidaten zoeken via Linkedin en hen benaderen.’ Zijn er ook nadelen verbonden aan de nieuwe manier van werven? Valkenburg geeft aan dat een nadeel kan zijn – zoveel voor werkgevers als kandidaten – dat ze teveel in hetzelfde kringetje blijven zoeken. 
__________________________________________________________________________
Tijd voor een nieuwe job in Finance? Vind honderden topvacatures op Finance.nl. Plaats eenvoudig uw CV en laat u vinden door interessante werkgevers. Versnel direct uw carrière via Finance.nl.
__________________________________________________________________________
 
Wat betekenen de ontwikkelingen voor (latent) werkzoekende financials? 
Financials zullen veel actiever hun online netwerk moeten beheren willen ze nog aansluiting vinden op de krappe arbeidsmarkt. LinkedIn is daar een ideaal platform voor. ‘Netwerken is altijd belangrijk geweest op aan banen en opdrachten te komen’, aldus Valkenburg. ‘Maar met LinkedIn heb je een tool in handen die je voor je kunt laten werken. Voor succes zul je er wel continu mee bezig moeten zijn. Potentiele werkgevers moeten aan jou denken als ze een vacature plaatsen. Sterker nog, misschien wordt de vacature niet eens gepubliceerd. Als je een kans wilt maken zul je heel zichtbaar moeten zijn in je netwerk.’

‘Hoe kom ik op het netvlies van bedrijven?’, zullen veel financials zich afvragen. Dit verreist een inspanning, want je zult acties moeten ondernemen. ‘Je moet hier liefst dagelijks mee bezig zijn’, aldus Valkenburg. ‘Door relevante updates te plaatsen en  mensen actief te benaderen zorg je dat je zichtbaar bent en blijft. Stel, je vind Philips een interessant bedrijf. Alles is openbaar en transparant: wie er werken, wat ze doen en hoe de afdelingen in elkaar zitten. Maak verbinding met die mensen; dat zijn stappen die je kunt zetten. Social media heeft dit allemaal veel eenvoudiger gemaakt. Met een paar klikken kun je de arbeidsmarkt in kaart brengen en contacten leggen. Het is heel laagdrempelig. Als je in verbinding staat is het zaak contact te houden. Stuur om het half jaar weer eens een berichtje: alles goed? Wat speelt er bij jou momenteel? Zo blijf je zichtbaar en zal je connectie aan je denken wanneer er een project voorbij komt waar je een rol in zou kunnen spelen of een vacature vrijkomt.’ 

Welke fouten worden nog wel eens gemaakt op social media? 
De fout die Valkenburg het vaakste tegenkomt op LinkedIn is dat gebruikers hun profiel niet op orde hebben. ‘Dan staat er: ‘op zoek naar nieuwe uitdaging’. Je moet je verplaatsen in de recruiter en zo concreet mogelijk maken waar je naar op zoek bent. Schrijf dat je een vaste baan zoekt als financieel analist in Eindhoven voor vier dagen in de week. Hoe concreter, hoe beter. Daarbij moet je niet vanuit jezelf redeneren maar vanuit de ander. Welk probleem kun jij voor een bedrijf oplossen? Daar is een mooie term voor: personal branding. Waar sta jij als persoon voor? Waar kun je anderen mee helpen? Wat is jouw toegevoegde waarde? Als een recruiter moet zoeken naar wat je precies wilt en kunt, en dat is lastig te vinden, dan val je snel af.’

Moet ik nog andere social media gebruiken behalve linkedIn?
Hier is Valkenburg heel helder in: Ja! ‘Als je het niet doet loop je kansen mis. Twitter is een schitterende bron voor tijdelijke klussen. Vroeger moest dat via vacaturebanken en duurde het al gauw een week. Nu zet ik een opdracht op Twitter en komen na vijf minuten al reacties binnen. Het medium is heel snel en vluchtig, maar perfect om de essentie van een klus te plaatsen met een linkje erbij voor meer informatie.’ Ook Facebook vindt Valkenburg een belangrijk medium. Ieder bedrijf zou een Facebook pagina moeten hebben waar je een goede indruk kunt krijgen van hoe het is voor een bedrijf te werken. Ook vacatures kun je plaatsen op die pagina. 

Conclusie
De arbeidsmarkt is krapper geworden sinds de crisis en dat betekent dat je continu bezig moet zijn met netwerken. ‘Het is belangrijk om vacaturesites in de gaten te houden, maar in het ideale geval ben je al op de hoogte van een openstaande vacature voordat hij gepubliceerd is. Anders moet je gaan concurreren met vele andere sollicitanten. Er is een grote verborgen vacaturemarkt. Als je nauw contacten onderhoudt met vakgenoten hoor je het direct wanneer er ergens een positie vrijkomt. Wees je er van bewust dat de meeste vacatures worden ingevuld via het fysieke netwerk, dus ga netwerken, netwerken, netwerken.’
 
Jacco Valkenburg, is een van Nederlands bekendste bloggers op gebied van recruitment, te weten ‘Recruiting Roundtable’. Hij is een onafhankelijk expert, auteur op het gebied van recruitment, en trainer via Recruiter University. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties succesvol om meer uit hun personeelswerving te halen, van strategie tot realisatie, met minder moeite. Hij is ook blogger voor Finance.nl, hét carrièreplatform voor finance professionals. 

5 LinkedIn tips voor financials
- Help recruiters door te zorgen dat je profiel ten allen tijde helder is ingevuld. 
- Redeneer vanuit de ander, niet vanuit jezelf: Welke problemen kun je oplossen? 
- Besteed dagelijks tijd en aandacht aan je zakelijke netwerk.
- Leg contacten met vakgenoten bij potentieel interessante bedrijven. 
- Blijf zichtbaar via status updates en door je contacten af en toe wat te laten horen.
 
__________________________________________________________________________
 
 
In deze grootste finance LinkedIn groep van Nederland komen finance professionals samen om te discussiëren over en elkaar te adviseren in actuele vraagstukken vanuit de financiële wereld. Vergroot eenvoudig je netwerk. Meld je hier aan.
__________________________________________________________________________