Slim voorraadbeheer verhoogt winst

Door aanpassingen aan voorraadbeheer kon H&M meer kleding voor volle prijs verkopen.

Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar goede zaken gedaan. Het bedrijf profiteerde van de doorgaande aanpassingen aan het voorraadbeleid. Daardoor verkochten de Zweden meer kleding voor de volle prijs en hoefden minder artikelen via de aanbiedingenbak te worden gesleten. Dat kwam de winst van H&M ten goede.

Ook werden de zomercollecties van H&M goed ontvangen, laat topman Karl-Johan Persson weten. Het bedrijf groeide in verschillende markten als de Verenigde Staten, Polen, Italië, Rusland en India met dubbele cijfers. In India ging H&M bovendien kleding verkopen via webwinkel Myntra, waarbij de ontvangst volgens het bedrijf boven verwachting was. H&M bracht zijn eigen webwinkel verder naar Indonesië en Thailand. Ook ging H&M met zijn andere winkels als COS, Monki, & Other Stories en Arket naar meer landen.

H&M voerde de winst op naar 3,9 miljard Zweedse kroon, ongeveer 356 miljoen euro. Eerder maakte het kledingconcern al bekend de omzet in het derde kwartaal met 12 procent te hebben opgevoerd naar 62,6 miljard Zweedse kroon.

.ad-style * { font-size: 18px; line-height: 30px; color: #555; }

Groei van financieel vakman naar strategisch partner

Wil jij als financieel vakman doorgroeien naar strategisch partner? Volg de vijfdaagse Masterclass De Nieuwe CFO; Strategisch Financieel Management. Ontvang inzicht in strategisch financieel management en ontdek wat er op de agenda staat van de nieuwe CFO.

Bekijk het programma en data

(bron: ANP)

Gerelateerde artikelen