Douwe Egberts is terug op de beurs. JDE Peet’s beloofde aandeelhouders purpose - en groei.

Koffiebedrijf Douwe Egberts is terug op de Amsterdamse beurs. Na zeven jaar afwezigheid keerde het bedrijf in 2020 terug met een notering onder de vlag van JDE Peet’s. En met een purpose (het ‘why’) van: ‘the Champions of Coffee Democracy’. Dat én een kop koffie lijkt de moeite waard om ’s ochtends je bed voor uit te komen - en aan de slag te gaan als medewerker. Tégen koffie-snobisme, tegen exclusiviteit en ‘one of life’s simple pleasures’ voor iedereen beschikbaar maken.


Koffiezaken in China
Eigenaar en investeringsbedrijf JAB heeft Douwe Egberts samengevoegd met onder andere het Duitse Jacobs, Super Group uit Singapore en het Amerikaanse Peet’s. DE maakt nu deel uit van een koffiegigant die na Nestlé de grootste is in de wereld. Dit fusiebedrijf draaide in 2019 een omzet van € 6,9 miljard. Daarop behaalde het een winst van € 585 miljoen.

JDE Peet’s beloofde haar aandeelhouders groei. De omzet moet op de middellange termijn jaarlijks met 3% tot 5% stijgen. Om dat te bereiken wil het bedrijf onder andere meer koffiezaken openen in China en uitbreiden in de VS. Ook wil het bedrijf overnames doen om te groeien; immers, de wereldwijde markt voor koffie en thee is nog steeds relatief gefragmenteerd. Dus zowel koffie- als theebedrijven staan op de radar van het bedrijf.

Naast de omzetgroei moet ook de komende jaren de winst omhoog. Het concern mikte op een stijging van de ‘ebit’ met 5% tot 8%. Daarbij wil het bedrijf 50% tot 60% van de winst uitkeren. Ambitieus. Zeker daar waar de kosten (investeringen, overnames, inrichtingen, herstructureringen) ruimschoots voor de baten (kostenbesparingen, synergie, inkoop, logistiek) uitgaan.

Accountability and simplicity
Wij typeren het als ‘Jumping to valuation.’

En – als je dat niet waar maakt - dan kom je al snel op de koffie. Waarvan akte.
Het is een wens van JDE Peet’s ‘putting the coffee at the centre of the conversation’.

Dat snappen wij – maar wij zouden graag de prestaties tot het middelpunt van de conversatie maken. En die prestaties vallen niet mee – to put it mildly.

De omzet daalde in ‘Corona’-2020 met 4,2%. De ‘thuisverkopen’ stegen nog met 9%, maar de ‘away from home’-tak leverde een derde in. De winst kwam uit op € 367 miljoen, ruim 100 miljoen minder dan het jaar ervoor.

Lagere omzet, hogere kosten - kosten voor de beursgang en meer belastingen… toch twee categorieën die niet als verrassing gepresenteerd zouden mogen worden.

Om de kosten te drukken sneed JDE Peet’s bijvoorbeeld in de marketinguitgaven. Eh… dat gaat straks weer pijn doen in de groei… Iets hogere kasstroom op de korte termijn, minder kasstroom op de middellange termijn. De beurskoers zakte dan ook begin maart in met meer dan 8%.

Twee waarden die JDE Peet’s zegt te koesteren, springen er uit.

Ten eerste: ‘Accountability’ – ‘we rise above circumstances to get the results we want’. 

En, ten tweede: ‘Simplicity’ – ‘we value modesty’.

Nou, de onverwacht vertrekkende topman Casey Keller kreeg € 2,4 miljoen mee, maar nog bonter was de welkomsbonus van € 15 miljoen voor Fabien Simons die overkwam van… het moederbedrijf JAB, grootaandeelhouder van JDE Peet’s. Dit is simpelweg niét bescheiden te noemen.


Zo worden waarden weer open deuren, etiketten die je overal op kunt plakken.

Slap bakkie pleur, zouden we in Rotterdam zeggen.

De marktkapitalisatie viel terug van ruim € 20 miljard naar net € 18 miljard.

Boontje komt om zijn welverdiende…

Door Leo van de Voort. (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en co-auteur van het boek Risicovreugde) en Frank Roos (oprichter van communicatiebureau Roos & van de Werk). Beiden zijn verbonden aan Fuel for Living Strategies