Ruim 3 op 5 bedrijven verwacht stijging van exportomzet

Nederlandse exporteurs waren in de afgelopen tien jaar nog nooit zo optimistisch als nu. Het vertrouwen in het economische klimaat is in 2018 gestegen tot

Ook over de komende jaren zijn exporteurs onverminderd positief. Zo verwachten ruim 3 op de 5 bedrijven een stijging van de exportomzet. 

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de twintigste editie van Trends in Export, het jaarlijkse onderzoek van Atradius en ondernemersorganisatie evofenedex.
 
In 2017 kwam de gerealiseerde stijging van de exportomzet (8 procent) vrijwel overeen met de verwachting (9 procent). Ook in 2018 verwachten exporteurs een omzetstijging van rond de 9 procent. Driekwart van de bedrijven die vorig jaar een stijging in omzetgroei realiseerden, geven aan dat dit komt door de toename van het aantal orders van klanten. 47 procent zegt dan ook geprofiteerd te hebben van een gunstige economische situatie in hun belangrijkste exportmarkten. Dat is 10 procent meer dan een jaar geleden.
 
Exporteurs betreden minder vaak nieuwe markten
De uitbreiding met nieuwe exportmarkten (43 procent) was in 2017 minder belangrijk voor de omzetgroei dan in 2016 (48 procent) en 2015 (55 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat jaarlijks sowieso minder exporteurs nieuwe markten betreden. In 2017 gold dit voor 29 procent van de bedrijven: het laagste percentage sinds 2015. Waarschijnlijk gaat deze ontwikkeling zich ook in 2018 voortzetten.
 
De Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten worden het meest genoemd als nieuwe exportmarkt. 11 procent van de exporteurs heeft deze markten in 2017 voor het eerst betreden. Spanje, Polen en China maken de top 5 volledig. Iran, dat vorig jaar nog op de eerste plaats stond, keert dit jaar niet in deze ranglijst terug. Net als in de afgelopen jaren liggen volgens de exporteurs de meeste kansen in Europa, dat als aandeel in de totale exportomzet van Nederland groeit. Het belang van de EU neemt dan ook toe op middellange termijn.
 
“Uit ons onderzoek blijkt dat de BRIC-landen deels als afzetmarkt zijn weggevallen en exporteurs het dichterbij huis zoeken. Het grootste deel van de export vindt dan ook van oudsher binnen Europa plaats, dat ook in de komende jaren als exportmarkt aan belang wint”, zegt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. “Nederlandse exporteurs kiezen steeds vaker voor bekend terrein, ook vanwege de ervaring dat zij tijdig worden betaald voor hun diensten. Bovendien is het lastiger in andere delen van de wereld de juiste handelsrelaties te vinden dan dichtbij huis. Een goede screening van afnemers buiten Europa kan Nederlandse bedrijven meer kansen bieden om toch nieuwe markten te betreden”.

“Veel bedrijven hebben al een goede geografische spreiding en focussen op het uitbreiden van hun marktaandeel per land of regio. In het verlengde hiervan hebben zij de meest voor de hand liggende markten al betreden. Wat hierbij ook een rol speelt, is de wereldwijde economische groei. Het spreekt voor zich dat exporteurs hun activiteiten uitbreiden in bestaande markten om daar van de groei te profiteren”, benadrukt Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex. “Tegelijkertijd is het voor sommige bedrijven lastig om te groeien vanwege een gebrek aan productiecapaciteit, langere levertijden en het moeilijk kunnen vinden van geschikt personeel.”

Gerelateerde artikelen