Risicomanagement werkt, ook nu

"De belangrijkste uitdaging: hoe faciliteer je de communicatie." Urjan Claassen, CEO C-Profile.

Door Bouko de Groot.

Cruciaal voor het slagen van risicomanagement is dat directie en risicomanager de upside van het risico benoemt en zo betrokkenheid creëert. "Een risico is niets meer dan een gebeurtenis, die een bepaald gevolg kan hebben, wat negatief maar ook positief zou kunnen zijn," zegt Urjan Claassen, CEO van C-Profile en trainer risicomanagement, in ons recente podcast interview met hem. "Door juist die positieve kant van het risico ook te benoemen heeft dat tot gevolg dat veel mensen veel actiever meedoen en het leuker vinden om er met elkaar over te praten en te communiceren."

Vier risicostrategieën

De keuzes die je maakt worden sterk ingegeven door de kansen en de impact die een bepaald risico heeft. "Als een risico heel impactvol is en de kans is heel groot dat ik daarmee geconfronteerd wordt, dan ga ik bepaalde risico's niet lopen," stelt Claassen. Een zeer actueel voorbeeld is de corona-uitbraak, waarbij als één van de eerste reacties alle evenementen werden geannuleerd. Aan de andere kant van het spectrum, "als de kans dat een risico zich aandient bijna verwaarloosbaar is en als het zich dan voordoet het heel beperkt impact heeft, dan wegen de inspanning die ik moet doen om het risico te managen en de kosten die ik daarvoor moet maken niet op tegen de schade die het risico potentieel zou kunnen hebben. Dus dat is een andere keuze. Kans laag, impact laag: dan doe ik niks."

Daar zitten uiteraard nog twee werelden tussen. "Als de kans relatief groot is en de impact is redelijk te overzien, dan ga ik zelf maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat het risico zich niet aandient. Als de kans klein is en de impact relatief groot, dan ga ik bijvoorbeeld verzekeringen sluiten en kijken of ik het risico bij iemand anders onder kan brengen. Dat zijn vier risicostrategieën die bepalen hoe ik het met het risico kan omgaan."

Coronarisico

Momenteel is vrijwel iedereen bezig met de effecten van de coronacrisis. Ook daar helpen die vier richtingen een oplossing te vinden. "In de business kan je rekening houden met hoe je klantcontacten kan ontwijken. Als ik retail ben, ik geen online website heb, geen thuisbezorgservice heb en er dient zich een pandemie of epidemie aan, dan wordt het voor mij als bedrijf heel lastig om daar goed op te reageren. Ik kan niets verkopen, want klanten komen niet meer naar mijn winkel toe. Maar als ik nu wel een website, een portal en een thuisbezorgservice heb, dan kan ik toch mijn business door laten gaan, zonder dat ik klanten fysiek in mijn winkel hoef te ontvangen. Dit zijn keuzes die je als directie maakt om ervoor te zorgen dat je minder kwetsbaar bent voor dit soort risico's," legt Claassen uit.

Dat is makkelijk gezegd als je weet dat er zo'n crisis aankomt. Toch helpt die aanpak ook als je eigenlijk al te laat bent. "Dan kun je nog wel dingen doen. Die retail-zaak zonder thuisbezorgservice, die heeft misschien wel collega's in de markt die dat wel hebben: dan kan die zaak daar aansluiting bij zoeken." Of de komst van risico verwacht was of niet, voor Claassen is het vitaal om "ervoor te zorgen dat mensen, op hoog en laag niveau, frequent met elkaar in contact treden over die risico's, kansen of onzekerheden. Dat is de belangrijkste uitdaging: hoe faciliteer je de communicatie binnen een organisatie."

De hele podcast met Claassen is hier te vinden. Op FinanceHub.nl staat een online training van hem. Ook is hij docent van de vijfdaagse opleiding Risicomanagement van Alex van Groningen.

Geen artikelen gevonden.

De podcasts in deze serie:

  • Grip op data
    "Streven naar een optimale samenwerking tussen mens en machine." Q&A met Marco de Jong, founder Experience Data.
  • Laat je hacken of betaal hoge boetes
    "IT-security hoort onder de CFO te hangen: het is een bedrijfsrisico." Q&A met Edwin van Andel, ethische hacker en CEO van Zerocopter.
  • Digital transformation? Stel de mens centraal
    "Hoe kunnen we nu het verhaal vertellen van finance." Q&A met Raymond Steenvoorde, account director van BlackLine.
  • Blockchain: geen hype, wel realiteit
    "Blockchain is het tegenovergestelde van wat je tot nu toe geleerd en gedaan hebt." Q&A met Paul Bessems, blockchain expert.
  • Naar een betere beleving
    "Groei moet geen doel op zich zijn." Q&A met Joost Peeperkorn, CFO Eden Hotels.
  • Risicomanagement werkt, ook nu
    "De belangrijkste uitdaging: hoe faciliteer je de communicatie." Urjan Claassen, CEO C-Profile