Reputatie Hommen uitmuntend

fallback
Jan Hommen nam onlangs afscheid van zijn zo geliefde Philips. Hij mag worden getypeerd als een financial pur sang, minstens net zo bekend bij beleggers en analisten als Kleisterlee.

Jan Hommen (1943) was chief financial officer en vice-voorzitter van de raad van bestuur van Philips tot dit jaar. Hij ging met pensioen en als zijn opvolger werd Pierre-Jean Sivignon aangewezen. Hommen studeerde economie aan de Katholieke Hogeschool in Tilburg en werkte daarna onder andere bij Alcoa en werkte langdurig in de Verenigde Staten. In het voorjaar van 1997 werd hij CFO bij Philips, een functie hij acht jaar lang zou houden. Philips is onder een merknaam actief in meerdere markten. Dat doet Philips op feitelijk alle wereldcontinenten. De oorspronkelijke kerndivisies consumentenelectronica en licht krijgen steeds meer interne concurrentie van medische systemen. In die markt groeit Philips snel en de marges zijn er hoger.

Rolverdeling
Bij Philips is Jan Hommen het gezicht en de stem richting analisten. Zijn reputatie is goed. Hij spreekt de taal van Philips en hij beheerst de taal van de financiële markten als geen ander. Onmisbaar voor een concern als Philips dat op wereldschaal moet concurreren, zowel in de business als op de kapitaalmarkten. Hommen kan als geen ander de strategie verwoorden. En krijgt daarin ook de ruimte van Gerard Kleisterlee, de wat ingetogen CEO. Qua bekendheid, zeker onder beleggers, doet Hommen nauwelijks onder voor de eerste man in de raad van bestuur. Toch lijkt het steeds duidelijker te zijn dat Kleisterlee wel degelijk de grote strateeg is. Diens visie wordt uitgerold, niet zozeer die van Hommen. Hommen is en blijft een financial pur sang.

Overgangsperiode
Philips zit overduidelijk in een overgangsperiode, maar lijkt meer dan andere concerns daadwerkelijk vooruitgang te boeken. Alhoewel Kleisterlee deze week nog aangaf dat de groeiambitie wordt beperkt door een gebrek aan mogelijkheden in afzetmarkten. Echter, de cijfers van het concern zijn redelijk tot goed. De zorgenkindjes blijven de zorgenkindjes (consumer electronics), maar zelfs daar lijkt er meer focus te komen.

Opvallend in het afgelopen jaar is de introductie van de nieuwe campagne geweest. Het oude thema – let’s make things better – is vervangen door sense and simplicity. Daarmee wil Philips inspelen op de behoefte aan design en bedieningsgemak, in alle productgroepen. Niet alleen in consumentenelectronica, maar ook in het snelgroeiende onderdeel van de medische systemen. In die laatste markt wordt Philips wereldwijd steeds dominanter, terwijl daar de concurrentie beduidend geringer is dan bij consumentenelectronica.

Verkoop belangen
Philips heeft eind vorig jaar met de verkoop van belangen in diverse bedrijven in totaal meer dan euro vier miljard opgehaald. Philips heeft aangegeven de opbrengsten van de verkopen voor een deel te zullen gebruiken voor groei in de medische sector. Vooral op het gebied van medische consumentenapparatuur wil Philips dit jaar een slag maken. Philips is met een hartreanimatieapparaat voor thuis nu nog beperkt actief op deze nieuwe markt. Het elektronicaconcern is op dit moment bezig met een studie naar de deze markt.

Hogere marges
Hommen wilde, samen met Gerard Kleisterlee, vooral investeren in activiteiten die hogere marges en inkomsten mogelijk maken, zoals medische activiteiten die minder risico met zich meebrengen en minder conjunctuurgevoelig zijn. Medical Systems ligt op schema, evenals Lighting en Domestic Appliances and Personal Care. Nu nog Consumer Electronics. Hommen mag dan zijn kunstje hebben gedaan, analisten denken dat het nog een paar jaar duurt voordat Philips gaat kapitaliseren op de ingezette koers en de investeringen in de nieuwe communicatiecampagne. Philips gaat in elk geval zijn medische activiteiten met een aantal relatief kleinere overnames versterken. Miljardenovernames zijn op dit moment niet aan de orde.

Gerelateerde artikelen