Rendement leidend voor investeerders crowdfunding

Investeerders die investeren via een crowdfundplatform maken hun beslissingen vooral met de portemonnee in de hand. Zij kijken voornamelijk naar het beoogde rendement of naar het product of de dienst die het bedrijf levert.

Zachte waarden zoals populariteit van het bedrijf of de persoonlijke relatie met de ondernemer spelen minder een rol. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlandse crowdfundplatform Collin Crowdfund onder 500 investeerders, leningaanvragers en zakelijke adviseurs van deze partijen. 

Zakelijke criteria zoals de product of dienst waarin wordt geïnvesteerd (56 procent), de score die het crowdfundplatform toekent aan de lening (53,8 procent) en de hoogte van de rente  (52,1 procent) zijn de belangrijkste investeringsredenen. Zachtere motieven als de persoonlijke binding met het bedrijf (4,7 procent) of maatschappelijk verantwoord ondernemen (6,4 procent) zijn van ondergeschikt belang voor investeerders. 

Daarnaast geeft Collin Crowdfund aan dat het gemiddelde bedrag per leningaanvraag stijgt. In het eerste halfjaar van 2015 lag het gemiddelde leenbedrag op 165.245 euro. Het platform verwacht dat dit bedrag in de tweede jaarhelft verder oploopt. "Crowdfinance krijgt een steeds zakelijker karakter. Niet alleen het aantal serieuze investeerders stijgt, ook bedrijven hebben door dat het een serieus en effectief alternatief voor bestaande financieringskanalen kan zijn. Voor de bedragen tot 250.000 euro, maar juist ook daarboven", zegt Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin Crowdfund. Investeerders staken gemiddeld 2.173 euro in projecten die werden gepubliceerd op het platform.