Q + A: Mannes Westhuis, VVCM

Op de website van de Vereniging Voor Credit Management gaf mr. Mannes Westhuis onlangs een waarschuwing over een commerciële boodschap van een automatiseerder (lees de column op www.vvcm.nl). Deze boodschap draagt volgens hem niet bij aan een betere betaalmoraal.

Wie: Mannes Westhuis Leeftijd: 38 Organisatie: Vereniging Voor Credit Management (VVCM) Over: moraliteit en reclame Q: U hekelde onlangs een reclame van een automatiseerder? Wat was er mis? A: 'In de boodschap werd potentiële klanten geadviseerd de blauwe belastingenvelop maar meteen weg te gooien, want die moet je betalen. Ik vind dat een slecht signaal. Alsof enveloppen met een inhoud die over betalen gaat niet belangrijk zijn. Zo'n boodschap draagt niet bij aan het stimuleren van correct betaalgedrag in Nederland, waarmee het toch al niet zo best is gesteld.' Q: Je kunt toch ook stellen dat het een prikkelende boodschap was? A: 'Die reactie heb ik inderdaad links en rechts ontvangen. Naast overigens vele instemmende reacties. In dit geval was de boodschap echter geenszins prikkelend bedoeld. Bovendien vind ik dat bedrijven die aan de achterkant belang hebben bij een goede betalingsmoraal, dit ook aan de voorkant moeten uitdragen.' Q: Tijd voor een communicatiecode voor credit managers? A: 'Dat lijkt me overdreven. Maar ik hoop wel dat het signaal wordt opgepakt. Iedereen is gebaat bij een betere betalingsmoraal. Juist de professionele partijen op dit gebied zouden daarom extra alert moeten zijn op de boodschappen die ze afgeven. Wat gij niet wilt dat u geschiedt…'