Presenteren: Cijfers boeien niet, het verhaal erachter wel!

De meeste mensen denken dat financiële presentaties vooral interessant zijn voor financiële mensen zelf. Regelmatig worden presentaties over financiën zelfs gezien als saai, terwijl u als financieel expert wel beter weet. Er zit een hele wereld achter deze cijfers! In dit artikel krijgt u een aantal praktische tips om uw publiek betrokken te krijgen en te boeien met uw presentatie.

Als financieel expert zult u regelmatig cijfers moeten presenteren aan verschillende doelgroepen. Denk aan: de directie, het personeel, aandeelhouders, et cetera. Hoe kunt u uw publiek optimaal boeien? Pas de volgende 5 tips toe:

1. Denk goed na over wie uw publiek is
Wie gaat u toespreken? Probeer zoveel mogelijk te weten te komen van uw doelgroep. Ken uw publiek. Wie zijn ze? Wat weten ze van het onderwerp? Waar liggen met name hun vragen, hun onzekerheden, hun vooroordelen? Waarom komen ze naar uw presentatie? Wat zijn hun verwachtingen?

2. Vertel een verhaal
Mensen houden ervan een verhaal te horen. Het maakt ze betrokken en ze willen meer weten. Zelfs de meest technische presentatie kan verhalen in zich hebben. U zult creatief moeten zijn in het vinden van een verhaal dat past binnen uw presentatie.

3. Maak de cijfers levend
Een getal of een cijfer an sich zegt mensen niet zoveel. Het gaat erom wat de cijfers betekenen in plaats van alleen de cijfers zelf. Stel: de omzet is gedaald met 8%. Wat betekent dat? Is dat goed in deze tijd? Of juist slecht? En vergeleken met wat? Al deze vragen en de antwoorden erop maken cijfers levend.
_________________________________________________________________________________

Leer overtuigend presenteren in 4 trainingsdagen
Een goede presentator boeit, verrast, overtuigt én bereikt resultaat. Wilt u ook verbluffend goed presenteren? Volg dan de vierdaagse intensieve training Presenteren met Overtuiging en Resultaat. Dit programma wordt door deelnemers gemiddeld met een 9,4 beoordeeld. Per keer doen maximaal 10 personen mee. Klik hier hier voor data en aanmelden.
_________________________________________________________________________________

4. Waarom is uw presentatie relevant voor uw publiek?
Bedenk bij de voorbereiding altijd dat toehoorders geïnteresseerd zijn in zaken (of cijfers!) die belangrijk zijn in hun leven. Of, zoals Steve Jobs het verwoordde: “Why should they care?” Als deze vraag beantwoord wordt, zal de boodschap veel beter beklijven.

5. Kies!
De presentaties die het beste blijven hangen zijn presentaties waarin de presentator keuzes heeft gemaakt in: wat vertel ik wel en wat vertel ik niet. Al uw kennis kunt u niet overbrengen. Maak keuzes gebaseerd op uw publiek.

Margreet Bos en Suzanne Reijn zijn beide professioneel trainer/coach en zijn gespecialiseerd in individuele en groepsbegeleiding op het gebied van spreken, presenteren en persoonlijke vorming. Hun visie: “Presenteren is een essentieel onderdeel van je professionaliteit. Het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en jezelf leren presenteren geeft je zelfvertrouwen en kracht. Én, je kunt daardoor anderen in beweging zetten”.

Gerelateerde artikelen