Het is bijna zover. De blauwe Postbankleeuw ruimt het veld voor de oranje versie van ING. Vanaf dinsdag 10 februari neemt iedereen bij het gecombineerde bedrijf de telefoon op met de ING-naam. Het verdwijnen van de merknaam Postbank komt voor ING in roerige tijden.

De grote ombouwoperatie werd door ING in mei 2007 aangekondigd. Deze kost een krappe 900 miljoen euro en gaat ten koste van 2500 voltijdbanen. ING vindt het prettiger dat al zijn klanten onder dezelfde merknaam vallen. ‘Dat is goed met het oog op de toekomst’, stelde de toenmalige topman Michel Tilmant.

Miljoenen Nederlanders associëren de Postbank met vertrouwd, Hollands, blauw, gironummer, Jan Mulder en met het het liedje 15 miljoen mensen van het artiestenduo Jochem Fluitsma en Eric van Tijn.

In de afgelopen anderhalf jaar zijn de ruim zeven miljoen klanten van de Postbank langzaam maar zeker voorbereid op de veranderingen. De operatie behelst het vernieuwen of ombouwen van honderden kantoren, het vervangen van 2600 geldautomaten en het vervangen meer dan acht miljoen bankpassen. Naar verwachting ontvangen de laatste klanten deze in het derde kwartaal.