Populariteit balanced scorecard blijft groeien

Begin jaren negentig hadden de Amerikaanse hoogleraren Robert Kaplan en David Norton een leuk ideetje, waarmee organisaties zichzelf beter konden aansturen en prestaties inzichtelijker werden. De business balanced scorecard was geboren. Meer dan een decennium later is de scorecard niet meer weg te denken als managementmethodiek.

Sterker: hoewel vaak beweerd is dat de scorecard-hype over zijn hoogtepunt heen was, groeit het aantal bedrijven dat de methode omarmt ook anno 2005 nog steeds. Recent mat het zogenaamde Balanced Scorecard Collaborative (BScol) - waarbij ook de eerder genoemde Kaplan en Norton zijn betrokken - dat veertig procent van de Europese ondernemingen gebruikmaakt van de scorecard. In de Verenigde Staten - niet vies van een managementmethode meer of minder - is het percentage gebruikers volgens diverse onderzoeken (waaronder een van bureau Forrester) zelfs meer dan zestig procent. Het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner stelt zelfs dat de business balanced scorecard wereldwijd de meest bekende managementmethode is én voorlopig nog blijft. En hoewel veel managers verzuchten dat de card uiteindelijk toch niet het ei van columbus is als het gaat om daadwerkelijke prestatieverbeteringen, blijkt men toch in grote lijnen zeer tevreden te zijn, zoals ook Peter Geelen in zijn column op www.financieel-management.nl aanhaalt. Waar veel ondernemingen dus smeken om een echte doorbraak in volledig geïntegreerd corporate performance management, omarmen zij de 'beperkte' scorecard steviger dan ooit.