Peter van Hanegem beweegt zich als European Credit Control manager van Canon in een dynamische wereld. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer passé. De marges zijn klein en de druk op de prijzen is groot. Daarnaast is er de trend van schaalvergroting. De kleine tussenhandelaren verdwijnen van het toneel en worden vervangen door grootafnemers als Media Markt. Het zijn factoren die ook grote invloed hebben op het gebied van credit management.

Het Japanse elektronicaconcern is trots op zijn producten. Dat wordt al snel duidelijk na een bezoek aan het Europese hoofdkantoor van Canon in Amstelveen bezoekt. In sfeervol verlichte vitrines staan de nieuwste hightech apparaten uitgestald. Van Hanegem ziet als hoofd consumentendivisie dus dagelijks de producten waar het om draait. Pan-Europees Van een los confederaal verband, waarin de Europese vestigingen relatief zelfstandig werkten, streeft Canon steeds meer naar een pan-Europese samenwerking tussen de verschillende locaties. Voor van Hanegem betekent het dat hij nauw contact heeft met de credit managers van de verschillende locaties. "Vier keer per jaar houden we een gezamenlijke meeting. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik elke NSO (National Sales organization) tenminste twee keer per jaar bezoek." "Belangrijk is dat ons systeem al wel voor een groot deel pan-Europees is. Sinds 2003 draaien we bijna volledig op Oracle. Dat heeft voor enorm veel transparantie gezorgd. Van alle vestigingen kan ik bijvoorbeeld transactiedata en facturen zien. Die kun je vervolgens weer heel gemakkelijk met elkaar vergelijken. Het voordeel is dat je veel eerder in het proces beslissingen kunt nemen. Als een klant nog niet betaald heeft, dan kunnen we besluiten om orders op hold te zetten. We maken nu gebruik van klantprofielen. Bij elk profiel past weer een ander beleid." Klantenprofiel Van Hanegem bespeurt in het algemeen genomen een verandering van het klantenprofiel. "Kleine tussenhandelaren haken steeds meer af. Het is een selecte groep van grote tussenhandelaren die overblijft. Het spreekt voor zich dat die klanten hogere limieten krijgen. Om de risico's acceptabel te houden, moet de monitoring daardoor nog strakker en nauwkeuriger. We moeten bovenop het proces zitten." Die zelfde groep klanten is daarnaast ook nog eens heel kritisch ten opzichte van de prijs en kwaliteit van onze producten. "We hebben een groep trouwe klanten. Als er bij de levering iets niet in orde is, dan weten ze ons heel snel te vinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een klant zegt: "Ik ontvang een lager kortingspercentage dan ik oorspronkelijk heb afgesproken. Tot een en ander is rechtgezet, schort ik mijn betalingen op." Dispuut "Voor dit soort disputen hebben we een speciaal traject ontwikkeld. Ze worden meteen uit het collectionproces gefilterd. Vervolgens proberen we in dit geval samen met de afdeling Sales het probleem op te lossen. In feite rust ons systeem op drie belangrijke peilers die elk weer een eigen fase vertegenwoordigen: credit control; dit is het proces aan de voorkant. Hier stellen we bijvoorbeeld de hoogte van de limieten vast. Het collectionproces wordt vervolgens in gang gezet als de producten eenmaal verkocht zijn. Mocht er bij de klant tenslotte ontevredenheid heersen over een product of over het verkoopproces, dan is er nog een laatste disputefase." Canon moet als beursgenoteerd bedrijf voldoen aan de regels van Sarbanes Oxley. Waar veel financials zich met tegenzin conformeren aan de wet, ziet van Hanegem Sox juist als een kans. "Het dwingt je om je processen op orde te brengen. De voordelen daarvan reiken verder dan louter het voldoen aan de regels." Van Hanegem ziet tot zijn genoegen dat het onderwerp Credit Management een steeds belangrijkere plek krijgt op de agenda. "Het is een thema waar traditioneel gezien vooral Angelsaksische landen veel aandacht aan besteden. Nu zie je ook dat men in Nederland en andere Europese landen het belang gaat inzien van Credit Management."