Peter Hessing, allergisch voor routine en sleur

fallback
Peter Hessing heeft een hekel aan routine. Zodra hij het gevoel krijgt dat hij zijn werk op de automatische piloot doet, gaat hij onmiddellijk op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die instelling zit er diep in, zo blijkt ook wel uit zijn CV. Na zijn studie vertrekt Hessing meteen naar Afrika om daar ontwikkelingswerk te doen. Later is hij als (financieel) interim verantwoordelijk voor diverse crisisafwendingen, reorganisaties en andere veranderingsprocessen. En ook nu als adviseur (financieel en ICT) van IIB moet hij zijn klanten keer op keer met nieuwe oplossingen ondersteunen.

Hessing had toen hij zijn studie aan de HEAO afrondde de keuze uit twee mogelijkheden: dienstplicht of ontwikkelingswerk. “Het leger vond ik niet zo spannend, dus koos ik voor het avontuur in Afrika. Het leek mij een prachtige ervaring om je carrière mee te beginnen. Bovendien sloot het werk redelijk aan op mijn studie. Ik heb uiteindelijk drie jaar in Kameroen gewerkt als adviseur voor kleinschalige spaar- en kredietbanken. Ze werkten daar nog op de traditionele manier. De veelal koffie- en cacaoboeren zorgden voor de liquide middelen. Op toerbeurt werd er vervolgens een persoon aangewezen die in aanmerking kwam voor een lening”.

“Ik heb in Nigeria ontzettend veel geleerd. Toen ik daar begon was er nog nauwelijks sprake van zoiets als een ‘spaarcultuur’. Er was heel veel overtuigingskracht en begeleiding voor nodig om daar stap voor stap een beetje verandering in te krijgen”. Hessing is sinds zijn eerste kennismaking met het continent, verknocht geraakt aan Afrika. Nu in Nederland speelt hij op zijn trom nog geregeld Afrikaanse ritmes en zingt hij in een Zuid-Afrikaans koor.

Toen hij weer terug in Nederland was, trad hij in dienst bij Moret & Limpberg (tegenwoordig Ernst & Young). De mogelijkheid tot terugkeer naar Nigeria bood zich echter sneller aan dan gedacht. “Ik heb regelmatig de kantoorleiding in Lagos waargenomen. Tussentijds volgde ik nog een opleiding tot registeraccountant bij de NIVRA.

De volgende overstap was groot toen hij van de gemoedelijke persoonlijke Afrikaanse sfeer verhuisde naar een Amerikaans bedrijf met een harde en zakelijke cultuur. “Ik heb in totaal vier jaar gewerkt bij een dochteronderneming van Sara Lee. Dat was ook in de tijd dat Cor Boonstra daar nog directeur was. Het was weliswaar nog voor de tijd van de grote boekhoudschandalen, maar de Amerikaanse boekhoudregels waren naar mijn idee toch aardig streng. We werkten volgens de FASB-standaard. Het was bijvoorbeeld lastig om pensioenregels te converteren naar de Amerikaanse regels. In Nederland was de regelgeving toch een stuk soepeler. Nu met de introductie van IFRS zie je dat de Amerikaanse en Europese regelgeving wat meer naar elkaar toeschuiven”.

In 1987 werd hij European Controller bij een Amerikaanse multinational op het gebied van medische techniek. Het hoofdkantoor was in Nederland gevestigd. Hessing kan zich vooral zijn juridisch gevecht met de Duitse fiscus nog helder voor de geest halen. “Het conflict ging over Transfer Pricing of Gewinn Ausschüttung, zoals de Duitsers het noemden. De marges die de Duitse onderneming maakte op transacties binnen het concern, werden direct doorgesluisd naar het Amerikaanse kantoor, zo luidde de aanklacht. Het was voor de Amerikanen aanleiding om later het hoofdkantoor weer te verplaatsen naar de Verenigde Staten.

Het was voor Hessing zijn laatste baan in loondienst. Hij werd al snel gevraagd voor een interim-klus en rolde al snel van de ene klus in de andere. Crisis Management, het doorvoeren van reorganisaties, implementaties van ERP. Voor routine en sleur hoefde hij in deze periode niet bang te zijn. “Ik heb aardig wat faillissementen af moeten wenden. Gelukkig slaagde ik daar meestal in. Ik heb slechts een doorstart meegemaakt.”.

Vertrouwen is volgens Hessing de basis van een succesvol interim. “Allereerst naar de medewerkers toe. Daadkracht is heel belangrijk, het levert echter weinig op als je de werknemers niet weet te overtuigen. Daarnaast moet je er alles aan doen om het vertrouwen van financiers te veroveren of heroveren. Dat houdt in volledige openheid van zaken geven. Geef duidelijk aan waar het financiële lek is en hoe je dat gaat dichten. Wellicht kom je als interim tot de conclusie dat een bedrijf geen levensvatbaarheid meer heeft. Ook daar moet open en eerlijk in zijn”.

Na een drukke beginperiode nam het aantal opdrachten op den duur wat af. Hessing kreeg bovendien de behoefte om langere relaties met zijn klanten aan te gaan. Dit jaar maakte hij daarom de overstap naar het Institute for Independent Business (IIB), een wereldwijd adviesnetwerk. De klanten van Hessing komen vooral uit het MKB. “Mijn specialiteit ligt op het gebied van financiën en automatisering, maar gaandeweg speel ik ook een rol bij het genereren van leads en het rondmaken van deals. Tja, dan kom je toch weer terecht bij die uitdaging”.

Gerelateerde artikelen