Delta Lloyd Groep levert financiële diensten aan zowel particulieren als aan bedrijven. De holding richt zich vooral op pensioen, groot zakelijk schade, zorg en inkomen, raamwerkovereenkomsten werknemersverzekeringen daarnaast op sparen, beleggen en hypotheken. De focus ligt op het beheren en veilig stellen van inkomens voor het heden en de toekomst.

Delta Lloyd Groep bestaat uit acht bedrijfsonderdelen. Deze beslaan Delta Lloyd Verzekeringen, OHRA Verzekeringen, ABN AMRO Verzekeringen, Delta Lloyd Asset Management, Delta Lloyd Bankengroep, Delta Lloyd Deutschland, Delta Lloyd België, Delta Lloyd Groep Zorgverzekeringen.

Het streven van Delta Lloyd Groep is om één van de toonaangevende financiële dienstverleners te zijn in Nederland, België en Duitsland. Begin 2006 werd Ad Rijken gevraagd een nieuwe unit op te zetten binnen Delta Lloyd Groep.

Het grote aanbod van financiële producten en diensten via de verschillende labels was voor de klant ondoorzichtig geworden. Daarom was er behoefte aan één loket waaraan ze hun eisen en wensen konden doorgeven. Rijken doopte de nieuwe unit Concernrelaties.

Zijn afdeling vormt één loket voor de grootzakelijke markt en behandelt alleen klanten met minstens 500 werknemers in zowel Nederland, België als Duitsland. Concernrelaties regisseert en begeleidt het hele proces van de introductie tot het daaropvolgende verkoop- en onderhandelingstraject.

Rijken is het gezicht van de afdeling, die alle producten en diensten van Delta Lloyd Groep kan aanbieden. Of het nou gaat om een product van ABN AMRO Verzekeringen of een vastgoedportefeuille via Delta Lloyd Vastgoed. “Vaak zijn onze producten tailormade”, zegt Rijken.

“Niet alles kan, maar ik kan heel veel regelen. Omdat ik nagenoeg alleen maar met klanten bezig ben, heb ik zowel de tijd als de middelen om de juiste oplossing voor hen te vinden. De toegevoegde waarde voor klanten is dat ze nu slechts één aanspreekpunt binnen de groep hebben waarmee zij in nauw overleg het product kunnen zoeken dat het beste bij hen past”.


WHAT LEADS TO HIGH PERFORMANCE?
Rijken is de ‘one face to the customer’. Voor de klant is het bijzonder prettig om slechts met één persoon te maken te hebben. Via Rijken hebben klanten een aanspreekpunt op directieniveau die de tijd neemt om de juiste op maat gemaakte producten te leveren.

Dat dit een succesvolle formule is blijkt uit de omzet van 1,3 miljard euro die Rijken vorig jaar met zijn afdeling en in samenwerking met diverse onderdelen van de Groep heeft binnengehaald. High performance wordt behaald door je sterk te richten op de klant.

“Ik heb geleerd dat succes komt door vooral dingen niet te doen. Ik houd me slechts met drie dingen bezig: de klant, de klant en de klant. Daarnaast ben ik supergeconcentreerd op het verkoopproces, dat, ik aanpak als een soort militaire operatie.

High Performance voor onze klanten realiseren we door op de klant specifiek toegesneden producten en diensten te leveren. Wat we bijvoorbeeld veel voor klanten doen is hun pensioenverplichtingen overnemen waardoor deze verplichtingen geen invloed meer hebben op de balans van de onderneming.

Deze zogenaamde Off Balance constructie levert de klant veel voordelen op. Ten eerste heeft de CFO geen rekening meer te houden met de pensioenverplichtingen op de balans. Delta Lloyd Groep neemt het risico over en garandeert de pensioenaanspraken met van te voren afgesproken onvoorwaardelijke indexatie.

Dit bespaart onze klanten ook discussies met gepensioneerden en oud werknemers, wiens pensioen soms niet geïndexeerd worden door tegenvallende beleggerresultaten”.


VOOR DE VEILING
Delta Lloyd Groep biedt aan: de ‘Olympic Experience’. Onder leiding van Team Heiner ervaren de deelnemers wat wedstrijdzeilen is. Eén dag geheel verzorgd genieten (inclusief diner) voor 16 personen op een Max Fun 35, de Formule 1 onder de jachten (twee boten).

De Experience vindt plaats op een dag naar keuze in de periode van 29 september tot 26 oktober 2008. Roy Heiner, wel bekend als de beste zeiler van Nederland en begeleider van het Olympische team, is de oprichter van TeamHeiner. Afhankelijk van zijn agenda zal Roy Heiner zelf plaats nemen als schipper op één van de twee boten.

De waarde van deze Experience is EUR 9750. De opbrengst gaat naar de Stichting KiKa (Kinderenkankervrij), een stichting die fondsen werft die ten goede komen aan de zeven kinderkankercentra in Nederland.


NAAM: Ad Rijken
GEBOREN: 1957 te Rotterdam
FUNCTIE: Directeur Concernrelaties
OPLEIDING: Na de middelbare school volgde Ad Rijken diverse bedrijfsgerichte opleidingen en avondstudies op het gebied van sales, verzekeringen en marketing.
LOOPBAAN: Begon zijn carrière in 1976 op de wiskundeafdeling van verzekeraar Equity & Law. Hij doorliep hier diverse afdelingen en leerde zo het levensverzekeringsvak. Na een carrière van ongeveer tien jaar bij Equity & Law werd Rijken hier Hoofd Buitendienst. In totaal zou hij zestien jaar bij dit bedrijf werken. Vervolgens werd Rijken adjunct directeur bij NVS Leven, dochter van de Nederlandse Verzekering Sociëteit (NVS), en destijds de kleinste levensverzekeringsmaatschappij van Nederland. Hij deed hier alles, van productontwikkeling IT, tot aan verkoop en marketing. Na vijf jaar trad hij in dienst als Directeur Verkoop bij Delta Lloyd Levensverzekering. Dit heeft hij exact vijf jaar gedaan. Vervolgens is Rijken geëmigreerd naar Duitsland waar hij toetrad tot de directie van Delta Lloyd Deutschland. Hij was hier hoofd van marketing, sales en het collectieve bedrijf. In 2006 keerde hij terug naar Nederland waar hij Concernrelaties opzette. Hiervan is hij tot op heden directeur.
OMZET: 9 miljard euro (Gehele Delta Lloyd Groep)
MEDEWERKERS: 6.500 (België, Duitsland, Nederland)