Optimaal inzicht in reisuitgaven. Kosten besparen en slimmer beslissen

De economische crisis houdt het bedrijfsleven nog altijd in zijn greep. Zijn er nog mogelijkheden voor kostenbesparing? Jazeker, bijvoorbeeld op het gebied van reismanagement. Een recent rapport van Concur toont aan dat de totale reiskosten van ondernemingen de pan uit rijzen. Hier liggen kansen voor financiële managers. Niet om de kaasschaaf te hanteren, maar om door het inzicht te vergroten te komen tot een intelligente en structurele aanpak op het gebied van reismanagement.

Het verslag van Concur toont onder meer aan dat vlieg-, accommodatiekosten alsmede kosten voor eten en drinken meer dan 60 procent van de totale uitgaven uitmaken. Het zijn momenteel de meest doorslaggevende kostenposten gezien hun jaarlijkse toename van meer dan vijf procent. Een gedetailleerde invoer van reisgegevens en reisuitgaven is van groot belang om reisuitgaven op basis van heldere overzichten te kunnen analyseren, de stijgende kosten op lange termijn te controleren en hen met strategische besparingsacties tegen te gaan.

Top 3 uitgaven
De top 3 reisuitgaven van 2011 ziet er als volgt uit:
1. Vliegkosten.
2. Accommodatiekosten.
3. Kosten voor eten en drinken.

Deze top 3 maakt 60 procent uit van de totale kosten voor reizen in 2011. Deze kosten zijn met 10 procent gestegen ten opzichte van 2010. Overige belangrijke reisuitgaven zijn amusement en binnenlands vervoer (taxi, trein, openbaar vervoer).

De gemiddelde vliegkosten in 2011 zijn internationaal gezien met vijf procent toegenomen ten opzichte van 2010 en bedragen gemiddeld 335 euro per reis. In 2010 was dit nog 318 euro. De kosten voor eten en drinken zijn bijna constant gebleven (stijging van 1%).

Optimaal inzicht
De hierboven besproken informatie is afkomstig uit het rapport ‘Uitgaventrends in de wereld van zakenreizigers’, gepubliceerd door Concur, een vooraanstaande aanbieder van geïntegreerde oplossingen voor reismanagement en reiskostenadministratie. Voor het rapport – dat nu gratis te downloaden is – maakte Concur gebruik van geanonimiseerde representatieve gegevens van zijn 15.000 zakelijke klanten, die in 2011 meer dan 500 miljoen transacties met een totaalbedrag van bijna 38 miljard euro via Concurs Travel & Expense oplossing hebben uitgevoerd.

Het verslag biedt een gedetailleerde analyse van de globale uitgaven voor zakenreizen in 2011 ten opzichte van vorig jaar, waardoor ontwikkelingen en trends herkenbaar worden. Financieel Managers kunnen hun onderneming een groot plezier doen door deze informatie te benutten om inzicht te verkrijgen in de markt voor zakenreizen. Dit gecombineerd met de reisuitgaven van de eigen onderneming kan resulteren in significante kostenbesparingen en betere beslissingen op het gebied van reismanagement.

Het verslag van Concur bevat cijfers met betrekking tot de tien grootste uitgavencategorieën en indelingen van de tien duurste steden voor zakenreizen, inclusief de gemiddelde kosten per transactie, bijvoorbeeld in het geval van vlieg-, accommodatiekosten alsmede kosten van eten en drinken. Bovendien biedt het een gedifferentieerde kijk naar landspecifieke uitgaven in sommige knooppunten, die internationaal gezien het meeste door de zakenreizigers worden bezocht. Zo zien we in Groot-Brittannië een stijging van brandstofkosten met 23 procent tov 2010 en zijn in Frankrijk de kosten van vergaderingen geëxplodeerd met een stijging van 41 procent.

Betere beslissingen
Om te komen tot structureel betere beslissingen op het gebied van zakenreizen kunt u de corresponderende infografiek of het rapport hier downloaden. Hier vindt u ook meer informatie over de Travel & Expense oplossing van Concur.

Gerelateerde artikelen