"Als Project Controller bij Feadship sta je middenin de organisatie".

Het werken als Controller bij Feadship lijkt misschien op het eerste gezicht niet anders als het werken binnen andere organisaties, maar bij Feadship is één ding zeker, niets is minder waar. Feadship staat wereldwijd te boek als een uniek bedrijf en dat maakt een baan hier binnen jouw vakgebied zo bijzonder. Bij Feadship bouw je mee aan de meest luxueuze superjachten ter wereld. Dat zorgt voor een inspirerende werkomgeving. De luxe gecombineerd met de enorme omvang van deze superjachten (tot wel 120 meter lang) maakt de financiën van deze projecten uiterst complex en hierdoor elke dag weer uitdagend. Dit geeft een gevoel van trots én verantwoordelijkheid.

Wij gingen in gesprek met twee Project Controllers: Miranda van Wensveen (zie foto) en Joost Abeln. Zij werken bij één van de vestigingen van Feadship en vertellen ons wat hun banen zo bijzonder maakt.

Elk jacht heeft zijn eigen verhaal

Het totale ontwerp- en bouwproces van een Feadship duurt ongeveer drie jaar. Een echte projectorganisatie dus. Juist dát was wat Miranda het meest aansprak toen ze de overstap maakte vanaf een beursgenoteerd bedrijf.

Er worden meerdere jachten per jaar opgeleverd. Joost vertelt: "Vanaf mijn werkplek loop ik binnen no-time op de jachten die bij ons in aanbouw zijn, altijd interessant! Het blijft bijzonder om de projecten in enkele jaren te zien groeien van schetsen naar perfect glimmende jachten. Het mooist vind ik het moment dat de jachten uit de steigers komen en buiten aan onze kade liggen. Vaak vieren we dit met alle collega’s tijdens een tewaterlatingsfeest. Dan zie je ze eigenlijk voor het eerst echt goed in volle glorie, een beetje onwerkelijk in onze typisch Hollandse omgeving."

Miranda vult aan: "Het blijft indrukwekkend om zo’n enorm jacht in de hal te zien groeien van een 'kleine' kiel naar een volledig casco en uiteindelijk natuurlijk een droomjacht!"

Joost: "Klopt, met name het product maakt mijn baan zo uniek en dat zit niet alleen in de grootte of de extravagantie. Elk jacht heeft een eigen verhaal, doordat ook elke klant een eigen verhaal heeft en dit kan vertalen naar iets bijzonders wat bij voorkeur niemand anders heeft. De uitdaging zit bij mijn baan met name in de hoge prioriteit voor zowel kwaliteit als een zo kort mogelijke levertijd, terwijl ook na contract nog heel veel gedefinieerd en uitgewerkt moet worden."

Finance staat midden in de organisatie

"Als Project Controller bij Feadship sta je middenin de organisatie", vertelt Joost. "Ik probeer een zo goed mogelijk beeld van de financiële status van mijn projecten (jachten) te geven: meer voorspelbaarheid en zo min mogelijk verrassingen. Dit betekent dat je door de hele organisatie op zoek bent naar informatie, zowel vanuit de systemen als door gesprekken met mensen vanuit productie tot en met de directie." Miranda voegt daaraan toe dat juist het intensief samenwerken in een klein team, met korte lijnen naar productie, het werk wisselend en dynamisch maakt. Communicatie heb je op alle niveaus nodig om het product tot stand te brengen.

Passie, drive en korte lijnen

De sfeer bij de afbouwwerf bij Royal Van Lent Schipyard omschrijft Joost als heel open en laagdrempelig. "Projecten brengen altijd iets afwijkends met zich mee en er is een enorme passie en drive om overal de meest perfecte oplossing voor te vinden." Miranda herkent dat bij Scheepswerf Slob: "De werksfeer is informeel en iedereen werkt hard aan zijn deel van het project. De lijnen proberen we onderling zo kort mogelijk te houden, om de voortgang in de bouw van de casco’s te waarborgen."

Meebouwen aan een Feadship

Uiteindelijk bouwt iedereen mee aan dat ene unieke eindproduct, een Feadship. De passie en trots voel je overal in de organisatie. Daar zijn Miranda en Joost het unaniem over eens.

Wil jij ook meebouwen als Financial Professional aan superjachten? Bekijk dan de onderstaande vacatures of kijk op www.werkenbijfeadship.nl

(transport project Galina, 71,50 meter, in 2019)

Feadship: al 70 jaar wereldwijd een begrip

Feadship is niet alleen een uniek bedrijf in Nederland. Opgericht in 1949 door een aantal scheepsbouwers van exclusieve motorjachten, heeft Feadship de afgelopen 70 jaar een ongekende reputatie over de hele wereld op weten te bouwen. Met 1800 medewerkers is het bedrijf uitgegroeid tot ’s werelds grootste ontwerper en bouwer van de meest luxueuze superjachten.
Vandaag de dag bestaat de organisatie uit drie moederbedrijven; de twee oorspronkelijke bedrijven - Royal Van Lent Shipyard (1849) en Koninklijke De Vries Scheepsbouw (1906) - en het designbureau De Voogt Naval Architects (1913). Beide scheepswerven dragen het exclusieve predicaat Koninklijk.

Omdat Feadship ontwerp, engineering en bouw allemaal in eigen huis heeft, is de controle op proces en kwaliteit van de bouw te allen tijde gegarandeerd. Feadship staat voor perfectie tot in het kleinste detail. Puur vakmanschap gaat hand in hand met de nieuwste innovatietechnieken. We maken mogelijk wat veelal voor onmogelijk wordt gehouden. Het resultaat is een imposante vloot van spraakmakende superjachten die wereldwijd alle zeeën en oceanen bevaren.

De ontwerpers van De Voogt Naval Architects staan aan de bron van ieder superjacht. Zij weten de veeleisende opdrachtgevers iedere keer weer te verrassen met hun exclusieve ontwerpen en oplossingen voor complexe ontwerpvraagstukken. Feadship heeft hiermee de crème de la crème van scheepsontwerpers in huis.  
Jarenlange ervaring, passie en vakmanschap zien we ook terug bij Scheepswerf Slob in Papendrecht, verantwoordelijk voor het maken van het casco en Akerboom Yacht Equipment in Leiden als producent van onder andere schroefassen en boarding platforms. De afbouw van de jachten vindt plaats op een van onze vier afbouwwerven, waaronder de recent geopende werf van Royal Van Lent Shipyard in Amsterdam. 
De maatwerkinterieurs worden door De Klerk Binnenbouw ontworpen én geproduceerd. Alle bedrijfsonderdelen komen uiteindelijk naadloos samen in het eindproduct: niet gewoon een superjacht, nee…een Feadship!