Onzichtbaar werkkapitaal

De informatie over werkkapitaal ligt bij verschillende banken en de onderneming zelf. Resultaat? De informatie is niet uniform en niet transparant en grote kans dat een deel van het werkkapitaal onzichtbaar blijft.

Transparante informatie over geldstromen is relevant voor succesvol en efficiënt credit management. Lange tijd was het echter een omslachtig werkje om te achterhalen waar het werkkapitaal van ondernemingen was ondergebracht. Veel verschillende banken zijn immers verantwoordelijk voor een deel van dat kapitaal. Omdat elke bank zijn eigen diensten aanbiedt om dit werkkapitaal te beheren, is het inzichtelijk maken van de totale cashflow de verantwoordelijkheid van de onderneming.

Uniform en transparant
Jan Nienhuis, consultant Financial Services bij Capgemini Nederland, geeft aan dat ondernemingen voor het maken van een cashflow forecast afhankelijk zijn van banken. ‘Ondernemers baseren dat op cash management systemen, trade systemen en foreign exchange systemen van de verschillende banken. Daarnaast moet het bedrijf informatie over accounts payable en receivable halen uit de eigen systemen. De informatie is niet uniform en niet transparant. Hierdoor is de kans groot dat een deel van het werkkapitaal onzichtbaar blijft voor de organisatie. Een complex credit management is het gevolg.’

Concurrentie De opening van de interbancaire standaard SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Transaction Telecommunications) voor de klanten van banken biedt de oplossing. Nienhuis: ‘De opening van SWIFTNet resulteert in de uitwisseling van financiële berichten zoals betalingen en rapportage tussen banken en bedrijven. Vanaf 2002 bied SWIFT de mogelijkheid aan organisaties om via één platform diensten af te nemen van verschillende banken. Hiermee vervallen alle andere bankspecifieke interfaces. Concurrentie tussen banken zal plaatsvinden op diensten, niet langer op platforms.’ De doelstelling van de Europese Commissie om de bankwereld transparanter te maken versterkt dit.

Besparing ‘De nieuwe diensten die banken zullen ontwikkelen, zijn gericht op het verbeteren van inzicht in het werkkapitaal’, verwacht Nienhuis. ‘De klant zal realtime inzicht hebben in zijn totale cashflow. Aan de hand van dit inzicht kan het bedrijf zijn risico’s beheersen, zijn werkkapitaal ontsluiten aan de logistieke keten en zijn liquiditeit waarborgen. De besparingen die dit oplevert als 10 procent van het werkkapitaal onzichtbaar is, kan oplopen tot 1,2 procent van het werkkapitaal.’