Online verkopen behoedden brillenreus voor catastrofe

Slechte resultaten werden daardoor gedempt in het laatste kwartaal.

Optiekbedrijf GrandVision, het bedrijf achter ketens als Pearle en Eyewish, wist dankzij online verkopen overeind te blijven in de coronacrisis. De onlineverkopen vorig jaar stegen  met 85 procent. Na de eerste lockdown herstelde het optiekbedrijf van eerdere corona-ingrepen. 

Toch heeft het de afgelopen tijd weer duidelijk last gehad van de coronacrisis. De strenge lockdownmaatregelen die in veel landen eind vorig jaar weer werden ingesteld vanwege de tweede coronagolf, zaten de verkopen in de weg.

In 2019 groeide het bedrijf nog met dubbele cijfers, maar vorig jaar zakte de omzet in met veertien procent. In het slotkwartaal was er een omzetdaling van 1,7 procent behaald. Volgens GrandVision bleef het leeuwendeel van de optiekzaken wereldwijd open, omdat ze aangemerkt zijn als essentieel. Maar door de strenge maatregelen kampten de winkels met veel minder winkelend publiek.

(ANP)

Gerelateerde artikelen