Onderzoek naar uitstel van contact rond schuldproblemen

Wetenschappelijke onderzoeksresultaten komen landelijk beschikbaar voor gemeenten en schuldhulpverleners.

Deurwaarders- en incassobureau Incassade gaat samen met Kredietbank Nederland onderzoeken wat debiteuren belemmert om hulp te zoeken bij hun schuldproblemen. De partijen willen nieuwe inzichten opdoen en debiteuren concrete handvatten bieden om eerder en vaker tot actie over te gaan. 

De resultaten en communicatiemiddelen die uit het onderzoek volgen, worden landelijk ter beschikking gesteld aan gemeenten en schuldhulpverleners. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG).

Aanleiding voor het onderzoek is het feit dat de schuldenproblematiek in Nederland de laatste jaren groeit. Incassade en Kredietbank Nederland constateren dat debiteuren vaak pas laat contact opnemen met betrokken organisaties. Daardoor worden hun schulden alleen maar groter, bijvoorbeeld bij een kostbare gang naar de rechter.

Praten is het begin van de oplossing
“Praten over financiële problemen is vrijwel altijd het begin van de oplossing,” stelt Paul Otter, Algemeen Directeur van Incassade. Hij legt uit dat iemand die zijn schuldproblemen op tijd met anderen bespreekt, ook eerder openstaat voor hulp en sneller zelf tot actie overgaat. “Als we weten wat debiteuren blokkeert in hun contactopname, kunnen we ze daar ook beter in stimuleren,” aldus Otter.

De resultaten van het onderzoek komen ten goede aan iedereen die beroepsmatig contact heeft met debiteuren. Incassade en Kredietbank Nederland delen de nieuwe inzichten in de loop van 2016 tijdens speciale bijeenkomsten met onder meer gemeenten en schuldhulpverleners. Ook nieuwe communicatiemiddelen die naar aanleiding van het onderzoek worden ontwikkeld, komen voor de hele branche beschikbaar.

Subsidie
De samenwerkende partners krijgen subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor hun onderzoek, omdat schuldenproblematiek een landelijke kwestie is. Het maatschappelijke belang van kennis over dit onderwerp is daarom groot.
 
_____________________________________________________________________________
 
Vergroot uw kennis in Credit Management. 4 tips:

1.  Bezoek de Credit Management Summit 2015
Ontmoet de top in Credit Management tijdens de Credit Management Summit op woensdag 25 november in Kasteel De Hooge Vuursche te Baarn. De Summit staat in het teken van netwerken, uitdagingen bespreken en uitgedaagd worden rondom het thema Doing Business in a VUCA World. Een perfecte gelegenheid om uw collega’s te ontmoeten en nieuwe kennis op te doen die u helpt bij het optimaliseren en realiseren van een succesvolle strategie. Meer informatie vindt u op: Creditman.nl 

Wilt u als partner betrokken zijn bij het Jaarcongres Credit Management? Mail dan Tim Bosman

2. Zet uw afdeling Credit Management in 1 dag strategisch op de kaart 
Tijdens het seminar Credit Manager in één dag geeft Credit Management expert Raimond Honig inzicht in de strategie van befaamde managementdenkers. Ontdek in één dag hoe u als Credit Manager sneller en effectiever kunt anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat. Klik hier voor meer informatie en inschrijven.

3. In 2 dagen alle aspecten van werkkapitaal optimalisatie 
Wilt u de financiële structuur van uw organisatie verbeteren en daarmee een betere cash- concurrentiepositie bereiken? Volg dan de tweedaagse Masterclass Strategisch Werkkapitaal Management. Ontvang praktische tips, laat u inspireren door een business case en volg de interactieve management game. Meld u hier direct aan.

4. Bezoek de Credit Expo 2015
Credit Expo biedt een compleet overzicht van de markt voor Credit Management en daaraan gerelateerde producten en diensten. U ziet in korte tijd wat er in de markt speelt en kunt een goede vergelijking maken tussen de verschillende aanbieders. De 10e editie van Credit Expo wordt gehouden op donderdag 5 november 2015 in het Nieuwegein Business Center. Lees meer op Creditexpo.nl  
_____________________________________________________________________________