Onderzoek: sturing op resultaat leidt tot grotere wendbaarheid

Nieuwe inzichten verkregen uit onderzoek in opdracht van Finext heeft uitgewezen dat er binnen organisaties veel geld en tijd verspild wordt door niet te sturen op resultaat en door medewerkers niet in te zetten op hun talent, maar op formele functies.

Finext, één van Nederlands bekendste en meest doorgeëvolueerde zelfsturende organisatie, adviseert en ondersteunt vanuit haar Change-tak ondernemingen die  zelfsturend willen gaan organiseren. Finext, dat continu onderzoek doet naar zelfsturing, heeft medewerkers van middelgrote tot grote bedrijven ondervraagd en de uitkomsten zijn opmerkelijk: ruim 60 procent van de ondervraagden geeft aan dat er vanuit het management niet gestuurd wordt op resultaat maar op de inhoud, 52 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun talent niet goed wordt benut door het management, en 48 procent van de ondervraagden vindt dat er niet goed omgegaan wordt met het geven en ontvangen van feedback, wat ten nadele is van de capaciteit van de medewerkers.

Focus op resultaat
Wanneer wordt gefocust op het behalen van resultaten in plaats van op de inhoud komt dat ten goede aan het individu én de organisatie. Amanda van Diemen, Finext: “Door te concentreren op het resultaat worden organisaties flexibeler dan wanneer men blijft hangen in de inhoud. Het eindpunt blijft gelijk, alleen de wegen er naartoe worden dynamisch ingevuld, afhankelijk van de behoeften van de omgeving (i.e. stakeholders, markt, etc.) Als je daarnaast medewerkers het vertrouwen, de vrijheid en de verantwoordelijkheid geeft om zelf tot het bepaalde resultaat te komen, zul je zien dat dit positieve impact heeft op de organisatie. Men is namelijk meer gemotiveerd, meer secuur en is geen tijd meer kwijt aan onnodige controles of procedures. Je zult zien dat mensen elkaar gaan opzoeken om doelstellingen te behalen. Dit creëert een mooie dynamiek. Medewerkers wéten wat het doel is en worden ingezet –en beoordeeld- op hun talent. Dit leidt tot hogere werknemerstevredenheid en minder ziekteverzuim.

Kortom, ondernemingen krijgen een betere dynamiek, een betere wendbaarheid en boeken betere resultaten. Zelforganisatie is zeer waardevol voor organisaties. Houdt hierbij in je achterhoofd dat zelforganisatie geen doel an sich is, maar een middel om tot een doel te komen.”
 
__________________________________________________________________________________
Verbeter de aansturing van uw business, optimaliseer processen, verhoog het serviceniveau en verlaag faalkosten.Volg de cursus Integraal Performance Management. Ontvang talloze tips en vermijd de valkuilen bij de implementatie van integraal Performance Management. Meld u direct aan
__________________________________________________________________________________