Ondernemers zijn oververzekerd tegen mogelijke schadeclaims van klanten of opdrachtgevers.

Twee derde van de ondernemers heeft zo'n verzekering, maar slechts 5 procent is ooit aansprakelijk gesteld voor schade. Als het al tot een claim komt, valt het schadebedrag vaak mee, blijkt uit onderzoek van online bank Knab, waarover het AD bericht.

Een aannemer die een glazen deur laat vallen op een marmervloer van de klant, een medewerker die tegen een paaltje rijdt met de vrachtwagen van een opdrachtgever, een ober die een vlek op een blouse veroorzaakt van de gast. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar de kans dat het tot een succesvolle schadeclaim komt, is best klein, zo valt op te maken uit het onderzoek van Knab.

De bank ondervroeg 4500 zakelijke klanten naar hun ervaringen met schadeclaims. Slechts 5 procent van de ondervraagden gaf aan in het verleden één of meerdere keren succesvol aansprakelijk gesteld te zijn voor schade. Zoals de ober die wijn morste op de blouse van de klant of de aannemer die de glasplaat liet vallen. Tegelijkertijd zegt 66 procent van de ondernemers hier wel tegen verzekerd te zijn.

(ANP MediaWatch)