Ondernemer betaalt dubbel voor infra

Overheid wil bedrijfsleven mee laten betalen aan nieuwe OV projecten.

De veehouderij van de overheid gaat mogelijk verder uitgebreid worden. Naast de auto als melkkoe, overweegt men nu ook het openbaar vervoer extra te belasten. Nieuwe heffingen van duizenden euro's moeten bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten mee gaan financieren. Dat concludeert het FD op basis van documenten die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het afgelopen halfjaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De overheidsgedachte is dat er geprofiteerd wordt van overheidsinvesteringen in openbaar vervoer en infrastructuur, zonder daar aan mee te betalen. Hogere grond- en onroerend goedprijzen en een betere leefbaarheid moeten apart voorgefinancierd worden. Ze mogen klaarblijkelijk niet langer gezien worden als resultaat van bestaande belastingbetalingen, of als op termijn gefinancierd via de hogere opbrengsten uit verbeterde productiviteit, hogere waardes en lagere onkosten.

Een studiegroep gaat onderzoeken wat de kansen zijn om 'baathebbers van ov-investeringen' mee te laten betalen, zo zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven vorige maand al in een brief aan de Tweede Kamer. Diverse opties worden genoemd, zoals een extra bijdrage van 5.000 euro per nieuwbouwwoning of een bereikbaarheidsheffing van 75 euro per jaar voor bestaande woningen. Wellicht staat het afronden van de btw naar 25% ook op de agenda?

Lees ook: Uithoflijn blamage voor project control.

(bron: FD)