Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Ik denk dat ik het maximale heb gehaald uit mijn titel controller van het jaar 2006. Ik heb er namelijk van 14 september 2006 tot en met heden van kunnen genieten en dat is toch langer dan de gemiddelde kampioen. Ik hoop dat de winnaar 'gewoon' na een jaar zijn of haar opvolger krijgt, zodat ik er in ieder geval een record op na houd, die van langst zittende controller van het jaar.

Spannende tijden breken voor u aan. U bent genomineerd. U komt in aanmerking om door uw collega’s uitgeroepen te worden tot controller van het jaar. Het is dus niet de publieksprijs, maar een prijs van de vakjury. En geef toe: hoe vaak is een controller in staat om een prijs in de wacht te slepen? Voorpret Laat ik u vertellen wat u allemaal te wachten staat wanneer u daadwerkelijk de prijs in de wacht sleept. Allereerst is er de voorpret. De kantoorhumor was niet van de lucht toen bleek dat ik genomineerd was. Er volgde een fotosessie in het kantoor waar natuurlijk veel collega’s notie van namen.

De controller en zijn team op de foto? Het moet niet gekker worden! Misschien ligt het aan mij, maar persoonlijk zie ik liever klassenfoto’s van een marketingafdeling of een HR-afdeling. Ik wil niet zeggen dat die daar speciaal op geselecteerd worden, maar op de een of andere manier zijn die toch altijd fotogenieker. Uiteraard volgt daarna het managen van de verwachtingen. De een zinspeelt op een klinkende overwinning, de ander dekt zich volledig in en kondigt breed aan dat meedoen belangrijker is dan winnen, dat genomineerd zijn tussen al die andere fantastische controllers al een overwinning op zich is. Veel valt op te maken uit zo’n reactie. Ik verwacht dat het merendeel van de kandidaten voor zo’n bescheiden reactie kiest. Na mijn uitverkiezing werd ik werkelijk platgebeld en ge-sms’t. De reacties varieerden. ‘Heb ik het goed gehoord, echt waar?’ Tot: ‘Vergeet niet dat ik je grootste fan was.’ En: ‘Biertje?’

 

Impact

Tot mijn grote verbazing had de uitverkiezing een grotere impact dan ik dacht. Los van de aanvragen om meer over TomTom te vertellen op congressen en seminars en van de mogelijkheid om een column te schrijven in dit blad, was de exposure bij TomTom groot. Ik heb reden om aan te nemen dat men werkelijk trots was op de publieke waardering van het financiële team. Dat straalde dan ook af naar alle medewerkers in mijn team en had een sterk motiverend effect.

Dat laatste is natuurlijk een geweldig resultaat. Als beloning hebben we als team een uitje georganiseerd. Gelegenheden als deze om het team te mobiliseren en te belonen na een periode van hard werken moet je altijd aangrijpen. Nog steeds heeft de uitverkiezing zijn effect, nog steeds wordt ik er over aangesproken door collega’s, vrienden en oud studiegenoten. De reikwijdte van de titel is dus ver onder vakgenoten en u beleeft er dus veel plezier aan. Ik kijk met veel plezier uit naar de verkiezing en wens u allen veel succes.

 

Marco Houweling, groepscontroller TomTom en winnaar van de Controller of the Year Award 2006