Nieuwe innovatie voor factureren en betalen: FiNBOX

Voordat een acceptgiro op de deurmat ploft, is al veel werk verricht. Facturen uitprinten, in enveloppen stoppen, postzegels plakken en verzenden. En dan hopen dat de klant snel betaalt, want een papieren factuur verdwijnt vaak op de grote stapel. Dit kan beter en makkelijker.

De Nederlandse banken ABN AMRO, ING, Rabobank bedachten daarom met een aantal billing service providers FiNBOX: de financiële inbox binnen internetbankieren.
Gijs Boudewijn, hoofd betalingsverkeer bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vertelt over het ontstaan.

Jaarlijks worden in Nederland 220 miljoen acceptgiro’s en een veelvoud aan facturen, loonstroken, pensioenpost en polisbladen verspreid. Minder dan een kwart wordt door de klant ondertekend en via de post weer naar de bank gestuurd. “De rest ligt naast het toetsenbord van de consument, die de gegevens overtypt om te betalen.”

Met FiNBOX verschijnt de financiële post in de bankomgeving. Alle documenten worden zeven jaar veilig bewaard. De klant krijgt een melding wanneer een nieuwe nota of loonstrook klaarstaat. “Betalen is nu nóg eenvoudiger. De klant hoeft alleen maar de betaalopdracht digitaal te ondertekenen.” Makkelijker kun je het niet maken.

FiNBOX is ook minimaal de helft goedkoper in vergelijking met papier. Een betaling matcht automatisch met de juiste factuur in de administratie. Het betalingskenmerk en bedrag waren immers al ingevuld. Nota’s raken niet meer kwijt en worden sneller betaald. “De papierstroom neemt fors af, dat is ook goed voor het milieu.” Het voegt een nieuwe dimensie toe aan internetbankieren. Naast betaalomgeving is het nu ook een brievenbus voor financiële post. Alle facturen en waardedocumenten op één plek digitaal en veilig bewaard en altijd met één klik toegankelijk.

Dat FiNBOX net als iDEAL een succes zal worden leidt geen twijfel, aldus Rieko Kester, directeur van billing service provider Bluem. “Wie wilt er nog een loonstrook op papier? Ook is er een groep consumenten die liever geen machtiging afgeven, maar wel eenvoudig hun nota’s willen betalen. En uiteraard het zoekraken van belangrijke financiële post. Volgens Kester overkomt dit met regelmaat ieder huishouden. Kortom: allemaal redenen om als consument gebruik te maken van FiNBOX. Het biedt gemak, overzicht en controle. Het kost niets extra binnen internetbankieren en is goed voor het milieu”.

Voor organisaties is het gewoon belangrijk om hun documentstromen te digitaliseren, gaat Rieko Kester verder. Hier is bij bedrijven nog veel te winnen.

FiNBOX feiten:
– FiNBOX is een initiatief van ABN AMRO, ING, Rabobank en billing service providers;
– Betaalvereniging Nederland is merkhouder van FiNBOX;
– Bereik: Meer dan 11 miljoen internetbankierders;
– Ruim een half miljoen gebruikers;
– Meer dan 200 verzenders;
– 7 jaar archief;
– Ruim 35.000 werkgevers kunnen loonstroken afleveren via FiNBOX.

Gerelateerde artikelen