In hun boek 'The End of Accounting' tonen accounting experts Baruch Lev en Feng Gu aan dat corporate jaar- en kwartaalverslagen steeds minder bijdragen aan waar ze voor bedoeld zijn: investeerders informeren over de prestaties van bedrijven zodat ze goed onderbouwde beleggingsbesluiten kunnen nemen.

Bedrijven rapporteren volgens Lev en Gu vooral over omzet en winstcijfers, die heel weinig zeggen over de echte prestaties en toekomstverwachtingen van een firma. Bedrijven zouden veel meer moeten melden over de intangible assets en investeringen daarin. Deze bepalen het onderscheidende vermogen van het bedrijf en de kans om in de toekomst succesvol te blijven. 

Netflix lijkt dit begrepen te hebben. De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie meldt er in het afgelopen kwartaal veel abonnees bijgekregen te hebben. Zowel in eigen land als internationaal groeide Netflix harder dan verwacht*.

Netflix kreeg er in de Verenigde Staten 1,1 miljoen nieuwe klanten bij, bijna twee keer zoveel als analisten hadden verwacht. Het aantal aansluitingen buiten de eigen thuismarkt nam met 4,1 miljoen toe, waar marktvorsers in doorsnee uitgingen van 2,6 miljoen nieuwe buitenlandse abonnees. Daarmee heeft Netflix voor het eerst meer klanten buiten de VS dan daarbinnen.

Voor het derde kwartaal rekent Netflix op een aanwas van 4,4 miljoen klanten. De omzet neemt dan naar verwachting verder toe tot bijna 3 miljard dollar. Ondanks aanhoudend forse investeringen in nieuwe series en films gaat het bedrijf bovendien uit van een stevige toename van de winst.

Deze informatie toont aan dat de strategie van Netflix goed werkt en stemt positief over de toekomstverwachtingen. Hier kunnen investeerders hum besluit op baseren. Traditionele externe rapportages hebben door complexe accountingregels en het gebrek aan informatie over intangibles het meeste van hun waarde verloren. 

Lees meer over hoe u externe rapportages kunt verbeteren met deze samenvatting van het boek ‘The End of Accounting’. 

*ANP