MKB ontevreden over betalingstermijn en -moraal

Ruim twee derde van het Nederlandse MKB is ontevreden over het betaalgedrag van hun klanten. Ondernemers zien het liefst dat klanten zich zouden houden aan een betalingstermijn van 30 dagen of minder, terwijl de gemiddelde betalingstermijn nu 15 dagen later ligt.

Slechts 7 procent van de ondernemers denkt dat de betalingsmoraal van hun klanten in 2013 zal verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van credit management-specialist Concredis onder 460 MKB-ondernemingen.
 
Zorgen voor MKB
Uit een eerdere inventarisatie van Concredis bleek al dat openstaande facturen van de 20 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland later betaald worden dan hun directe concurrenten in het buitenland. Ook in het MKB blijven facturen lang open staan. 68 procent van de MKB-ers ziet dat klanten een langere betaaltermijn aanhouden dan in 2011. Een kwart van deze ondernemers neemt drastische maatregelen om de betaaltermijn terug te dringen: ze stellen leveringblokkades in totdat de vordering voldaan is. De helft verkort het schriftelijke aanmaningproces.

Peter Kramer, directeur van credit management specialist Concredis: ‘De betalingstermijn van MKB-ers wordt met 50% overschreden. De meeste bedrijven hanteren in hun algemene voorwaarden een betalingstermijn van 30 dagen, maar in de praktijk worden facturen 15 dagen daarna pas betaald. Dat baart ondernemers terecht zorgen – ze moeten wel gewoon maandelijks salarissen en hun eigen leveranciers betalen, of leningen aflossen.’

Verwachting betalingsmoraal MKB voor 2013 negatief
Het overgrote deel van de MKB-ers denkt niet dat er in 2013 economische verbetering te verwachten valt. Zo denkt een kwart dat het aantal faillissementen in 2013 zal toenemen. 61 procent denkt dat het aantal faillissementen gelijk blijft. Ook verwacht 39 procent van de ondervraagden dat de betalingsmoraal van de klanten verder zal verslechteren. Slechts 7 procent verwacht verbetering.

Onderhandelen over andere voorwaarden
‘MKB-ers vechten tegen de bierkaai – zeker als ze leverancier zijn voor een enorme klant die eenzijdig de voorwaarden aanpast,’ zegt Kramer. Desondanks is de onderhandelingspositie van MKB-ers niet uitzichtloos – een punt dat MKB-ers vaak over het hoofd zien. Kramer: ‘Je wil zo lang mogelijk uitstellen dat je een incassoburo of deurwaarder op een klant afstuurt. Dan weet je zeker dat de relatie serieuze schade oploopt. Dus als over betalingstermijnen in de praktijk niet valt te onderhandelen, is het niet onredelijk om op andere voorwaarden in gesprek te treden. Zorg dat je altijd iets terug krijgt, als je een langere krediettermijn moet geven. Beding bijvoorbeeld een langere looptijd van de samenwerking, breid de omvang van de samenwerking uit via een preferred supplier relatie, of bied een korting aan voor snellere betaling, bijvoorbeeld binnen een week. Zo valt de cashflow nog enigszins te sturen of plannen.’

Bron: Concredis