Pal naast het Centraal Station Utrecht glinstert het immense gebouw van Rabobank Nederland. Goed gekwalificeerde financials kunnen er snel aan de slag. Miranda van der Laan-Wiegers, adviseur Werving & Selectie, vertelt wat Rabobank Nederland verlangt: 'Wie kiezen voor duurzame relaties '

Wat zijn belangrijke eigenschappen voor een financial bij Rabobank Nederland?
'Wij zoeken vakgerichte mensen, die ondernemerschap in zich hebben. Communicatie en goed kunnen samenwerken is natuurlijk belangrijk. Rabobank Nederland in Utrecht is het servicecentrum voor alle lokale Rabobanken, verspreid over het land. Klantgericht  kunnen werken staat daarom voorop. Wij zijn niet beursgenoteerd, dat trekt andere financials aan. Onze financials hebben een zakelijke instelling met een hart. Winst maken staat niet voorop, maar is om groei te waarborgen.'

Hoe gaan jullie om met de carrière van een nieuwe financial?
'Duurzaamheid is bij Rabobank Nederland een zeer belangrijk begrip en dat wordt ook uitgedragen door de financieel directeur zelf. Duurzaamheid met betrekking tot het milieu, maar ook met betrekking tot de medewerker. Wij gaan geen korte termijn relaties aan, maar kiezen hier voor duurzaamheid. Doorgroeien is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Maar uiteindelijk is de financial zelf de regisseur van zijn toekomst.'

Kun je zomaar bij de financieel directeur binnenlopen?
'De financieel directeur heeft natuurlijk een volle agenda, maar de organisatie typeert zich als laagdrempelig. Het is een open en informele cultuur. Wij spreken elkaar met je en jou aan. Daartegenover hebben wij ook respect voor hiërarchische lijnen. Wij zijn op dit moment bezig met de bouw van een kantoor hiernaast. Straks werkt het management in dezelfde ruimte als het overige personeel. Dan is het nog makkelijker om naar het management te stappen.'

Als je goed bent kun je dan snel aan de slag bij Rabobank Nederland?
'Wij hebben altijd ruimte voor goed gekwalificeerd personeel. Wij hebben op dit moment weinig starterfuncties aan te bieden, zijn meer naar doorstromers op zoek, mensen die direct inzetbaar zijn. Er is een steeds grotere vraag naar wetenschappelijk en hbo-geschoold personeel. Op de Rabobank website, www.rabobankgroep.nl/werken, staat een overzicht van alle financiële vacatures.'

Hoe belangrijk is deze website voor de werving en selectie van financials?
'Deze speelt een belangrijke rol in het krijgen van nieuwe specialisten. Typerend voor de werving en selectie van Rabobank Nederland is dat wij eerst het eigen interne Rabonetwerk, via onze interne vacaturebank, raadplegen. Nieuwe vacatures staan eerst twee weken op de interne vacaturebank, daarna worden ze toegankelijk voor andere geïnteresseerden en worden de vacatures op jobboards geplaatst. Pas in een later stadium schakelen wij bureaus in.'

Waarom zou de financiële medewerker juist bij Rabobank Nederland aan de slag moeten gaan?
'De financiële afdeling is de financiële trendzetter. Het jaarlijkse Cijfers en Trends samengesteld door onze financials geeft uitgebreide informatie over een kleine tachtig branches in het Nederlandse bedrijfsleven. Het is grappig om te zien dat andere banken dit rapport raadplegen. Daarnaast hebben wij zeer goede arbeidvoorwaarden. Naast vakantiegeld, is er een dertiende maand, een persoonlijk budget van 1,8 procent over de maandsalarissen dat kan worden besteed aan extra pensioenopbouw, storten in levensloop of andere vrije keuze.

Daarnaast werkt de Rabobank met het systeem van performance management waarbij de uitkomst van het beoordelingsgesprek de hoogte bepaalt van de jaarlijkse individuele aanpassing van het vaste inkomen en tevens meetelt voor de hoogte van het variabel inkomen. Dat laatste wordt jaarlijks uitgekeerd en heeft de werking van een bonus. Alle medewerkers kunnen gebruikmaken van al onze voordelige financiële regelingen, maar dat is vanzelfsprekend.'

De Kern
Aantal vrijstaande vacatures: enkele tientallen
Aantal werknemers geplaatst per jaar: tussen de 150 en 200
Aantal ft'es: 750
Missie bedrijf: De missie van de Rabobankgroep is het leveren van klantwaarde. De Rabobankgroep wil haar klanten de best mogelijke dienstverlening aanbieden tegen de meest gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Het belang van klanten staat hierbij voorop, niet een zo hoog mogelijke winst. Essentiële randvoorwaarden om deze missie uit te kunnen voeren zijn medewerkerswaarde en financiële stabiliteit.
Kernwaarden: Respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid.