Minder strenge incasso

Ondanks de financiële crisis schakelen Nederlandse creditmanagers minder snel een incassobureau in. Vergeleken met een halfjaar geleden wordt gemiddeld acht dagen later de rekening uit handen gegeven. Dit blijkt uit de zevende Credit Management Trendmeter van OnGuard.

“Bedrijven lijken te beseffen dat het inschakelen van een incassobureau het einde kan betekenen van de klantrelatie. Klantbehoud krijgt voorrang, juist in tijden van economische crisis”, zegt Edwin Merk, commercieel directeur bij OnGuard.

Het aantal creditmanagers dat binnen negentig dagen een rekening laat innen door een incassobureau, is met 10 procent afgenomen. Een halfjaar geleden schakelde een op de zes (16 procent) creditmanagers pas na meer dan negentig dagen een incassobureau in. Nu geeft een op de vier (25 procent) creditmanagers aan te wachten tot een factuur meer dan negentig dagen uitstaat.

Een flinke meerderheid (54 procent) zegt zijn facturen ook in de toekomst niet eerder uit handen te zullen geven. “Wanneer je een factuur laat innen door een incassobureau, neem je eigenlijk afscheid van je klant. De klant helpen in plaats van voor het blok zetten heeft blijkbaar de voorkeur”, stelt Merk.