Millennials: wel plezier in baan, geen zorgen over pensioen

Uitdaging, een goed salaris, fijne collega's, maar vooral plezier. Dat zijn de belangrijkste aspecten die millennials zoeken in hun baan, blijkt uit onderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank.

BeFrank vroeg ruim 1000 millennials naar werk, inkomen en pensioen. Op de vraag ‘wat vind jij het belangrijkste aspect in een baan?’ zet bijna de helft ‘plezier’ helemaal bovenaan. Vrouwen (51 procent) doen dat nog net iets vaker dan mannen (47 procent). Op ruime afstand volgen een goed salaris (13,6 procent), uitdagend werk (11 procent) en leuke collega’s (5,5 procent). Verder worden onder meer nog doorgroeimogelijkheden en locatie genoemd. “Een goed pensioen daarentegen lijkt millennials nauwelijks iets te deren. Een schamele 0,6 procent van de ondervraagden noemt dat als belangrijkste aspect van hun baan”, vertelt Marianne de Boer, directievoorzitter van BeFrank.

Pensioengat
De meeste millennials verdiepen zich sowieso weinig in hun inkomen voor later. Zo heeft iets meer dan de helft van de ondervraagden nog nooit gekeken hoe het met hun pensioen is gesteld. Bijna een derde deed dat het afgelopen jaar wel minimaal één keer. Ook blijken veel millennials zich geen zorgen te maken over een eventueel pensioengat. Daarvan kun je spreken als een pensionado niet in staat blijkt om minimaal 70 procent van zijn laatstverdiende loon te krijgen. 

“Bijna 30 procent vreest straks niet voldoende gespaard te hebben. En dan is er nog de meerderheid (54 procent) die zegt hier nog niet mee bezig te zijn. De reden? Een flink deel van de millennials vindt zich daarvoor nog te jong en een deel denkt dat het pensioenstelsel niet meer bestaat tegen de tijd dat ze met pensioen gaan”, aldus De Boer. “We weten uit eerdere onderzoeken dat het met het pensioenbewustzijn in Nederland al langere tijd niet goed gesteld is, maar dat er zoveel jonge mensen zijn die geen idee hebben of ze straks rustig van hun oudedag kunnen genieten baart toch wel zorgen.”

Ingewikkeld onderwerp
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk millennials straks voldoende pensioen hebben opgebouwd, gebruikt BeFrank altijd heldere communicatie en zet ook in op slimme online tools. “Zoals de pensioenplanner bijvoorbeeld, waarmee je altijd direct kunt zien wat je hebt opgebouwd. Daarnaast kun je bij ons altijd je verwachte pensioenleeftijd aanpassen en snel zien welke gevolgen dat heeft voor je financiële toekomst. Om mensen aan te moedigen om hun pensioen te bekijken ontwikkelden wij recentelijk verschillende acties, zoals pensioenbijeenkomsten bij klanten op kantoor. Middels pilots gaan we kijken welke het beste resultaat hebben”, aldus De Boer. Dat is hard nodig, want veel jonge mensen vinden het pensioen nog steeds taaie kost. Ruim tweederde van de ondervraagden noemt de oudedagsvoorziening ‘een ingewikkeld onderwerp’

Gerelateerde artikelen